Rondtuffen op het water

„Lekker rondtuffen op het water zit Nederlanders kennelijk in het bloed.” Voormalig medicus Henk Erenstein (50) is zelf nog verbluft van het succes van het watersportbedrijf dat hij ruim twee jaar geleden begon. Inmiddels varen er 120 Jan van Gent-motorsloepen op de Nederlandse wateren rond. Sloepen zijn in. Ook op de Hiswa is het aanbod in deze sector zeer groot.

Ad Ermstrang
28 August 2002 10:08Gewijzigd op 13 November 2020 23:46

Het lijkt een beetje op een jongensdroom. Drie jaar geleden kwamen Erenstein en zijn compagnon, de uit de confectiewereld afkomstige Erik van Doesburg, op het idee zelf een sloep te bouwen. „We hadden allebei een ruime watersportervaring en kenden de voor- en nadelen van veel boten. We zochten in ons ontwerp naar een absoluut onderhoudsarme boot, met veel ruimte, comfort, goede vaareigenschappen en geen geluidshinder.”

Resultaat was een maar liefst 10,35 meter lange motorsloep, door sceptici spottend van de bijnaam rondvaartboot voorzien. Hij tij keerde echter snel. Binnen enkele maanden verkocht de commercieel ingestelde Erenstein vijftien exemplaren. „Er was geen weg terug, we moesten wel een bedrijfje beginnen.” Na een halfjaar keerde hij de farmacie definitief de rug toe. „We dachten aanvankelijk dat we, met zo min mogelijk personeel, wel twintig tot dertig sloepen per jaar aan de man zouden kunnen brengen. Ook dat pakte anders uit. Dit jaar bedraagt de omzet tussen de 7 en de 10 miljoen euro en denken we tachtig sloepen af te leveren.” De verwachting is dat er de komende jaren in Loosdrecht circa 100 nieuwe Jan van Gent-sloepen in het water kunnen worden gezet.

Teakhout
De boten hoeven niet te worden afgedekt en vragen nauwelijks onderhoud. Ze bestaan voor het grootste deel uit polyester, afgewerkt met massief teakhout. De grote versie is inmiddels gevolgd door kleinere zusjes van 8,20 en 6,60 meter lang. De twee grootste types kunnen ook van een cabine worden voorzien. Met behulp van een speciale tentopbouw telt de grootste Jan van Gent zeven slaapplaatsen. „Uitgangspunt is dat de sloepvorm wordt gehandhaafd. Het dak van de hut mag niet boven de boeg uitkomen.”

Dankzij een speciale hydrowing blijven de sloepen ook bij hoge snelheden zeer stabiel en horizontaal in het water. „De waterlijn is 9,5 meter en doorsnijdt vrijwel altijd twee golven. Daardoor zijn ze ook zeer zeewaardig”, aldus Erenstein. Met de boten steekt hij eenvoudig de Noordzee of de Middellandse Zee over. De luxe sloepen -onder meer voorzien van toilet en koelkasten- zijn voorzien van motoren die variëren van 42 tot 315 pk. Met de laatste worden snelheden tot 55 kilometer per uur gehaald.

Van enige economische teruggang heeft het bedrijfje, dat inmiddels tien man personeel telt, nog niets gemerkt. De bouwtijd van een sloep bedraagt circa vier weken, de levertijd is inmiddels opgelopen tot ongeveer vier maanden. De casco’s worden bij een polyesterfabriek in Noord-Holland gebouwd, het timmerbedrijf bevindt zich in Barneveld en in Loosdrecht heeft de afwerking plaats. „We hebben tot op heden geen stilstand gehad. We zouden graag op voorraad willen bouwen, maar dat is nog niet gelukt”, aldus Erenstein. Het afgelopen halfjaar is hij begonnen met het opzetten van een dealernetwerk in een aantal landen rondom de Middellandse Zee en de Noordzee. Dat heeft al tot de eerste verkopen geleid.

Trends
De prijzen, pakweg 50.000 euro voor de kleinste en 130.000 euro voor de grootste sloep met de zwaarste motor, vormen daarbij kennelijk geen probleem. „De klanten zijn vooral geslaagde zakenlieden tussen de 30 en de 70 jaar. De kleinere types worden vaak gekocht door een iets jongere leeftijdgroep, van 25 tot pakweg 50 jaar.”

Het succes van de sloepen schrijft de directeur-eigenaar vooral toe aan de trends in de watersport. „Er wordt gezocht naar kleine, onderhoudsarme boten. die ook nog eens mooi zijn. Onze producten passen daar nadrukkelijk in. Bovendien, wat is er Nederlandser dan een sloep?”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer