Economie

Zorg over afhandeling woekerpolissen blijft

DEN HAAG (ANP) - In de Tweede Kamer blijven zorgen bestaan over de afhandeling van klachten over woekerpolissen, de beleggingsverzekeringen waar mogelijk hoge kosten aan verbonden zijn.

5 April 2007 08:51Gewijzigd op 14 November 2020 04:40

Dat bleek woensdag tijdens een overleg met minister Bos (Financiën). Volgens vooral het CDA duurt het te lang voordat consumenten duidelijkheid krijgen of zij ook de dupe zijn van een financieel product. VVD en SP vrezen dat gedupeerden naar de rechter zullen stappen en daarmee de door de overheid ondersteunde collectieve klachtenafhandeling doorkruisen.Bos heeft eerder Jan Wolter Wabeke en Edgar du Perron van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening gevraagd een uitweg te vinden in het conflict over de woekerpolissen. Op die manier hoopt hij zo snel mogelijk en voor zo veel mogelijk gedupeerden tegelijk een oplossing te vinden.

Voorafgaand is er eerst een feitenonderzoek welke financiële producten er zijn en hoe groot het vorig jaar door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geconstateerde probleem is. Vorig jaar ontstond grote onrust nadat de AFM zich kritisch had uitgelaten over bepaalde financiële producten.

Tot teleurstelling van de Kamer kan het feitenonderzoek pas eind mei beginnen. Tot die tijd loopt de aanbesteding van de opdracht. Aan het eind van dit jaar is het onderzoek naar verwachting afgerond. Met de resultaten ervan kunnen Wabeke en Du Perron aan de slag. Het duo wil bemiddelen in een aantal voorbeeldzaken rond beleggingspolissen om op die manier te proberen rechtszaken te voorkomen. Ook Bos gaf gisteren tijdens het debat aan dat het proces „verstoord” wordt als gedupeerden toch naar de rechter stappen.

Voor het feitenonderzoek en de collectieve afhandeling bestaat draagvlak onder consumentenorganisaties en verzekeraars. Financiële tussenpersonen zijn geen partij. Bos kondigde woensdag aan te willen kijken naar de eisen die aan tussenpersonen gesteld moeten worden. Zo zou er in hun opleiding meer aandacht moeten komen voor bijvoorbeeld de kennis van levensverzekeringen.

Verder gaf de minister aan dat consumenten binnenkort via de website van de Ombudsman Financiële Dienstverlening inzicht krijgen in de verschillende financiële producten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer