Zorgen over vergiftigde lading schaden vervoerders
Vrees bij verladers voor vergiftiging van levensmiddelen brengt steeds meer vervoerders in problemen. Na de aanslagen van 11 september liggen vooral bulkladingen uit of naar de Verenigde Staten zeer gevoelig, stelt de Federatie Tank- en Silo Transporteurs (FTST).
„Onze organisatie maakt zich ernstig zorgen over signalen waaruit blijkt dat verladers zulke strenge eisen stellen dat vervoerders daar de dupe van worden”, zegt de FTST-woordvoerder. „Wereldwijd zijn na 11 september de veiligheidsregels flink aangescherpt.” Bij de FTST zijn zestig (middel)grote Nederlandse transportondernemingen aangesloten.
Als voorbeeld noemt de woordvoerder een vrachtwagen waarvan de lading met vijf zegels was veiliggesteld. „Bij de eindcontrole bleek een van de zegels verdwenen, waarschijnlijk eraf gevallen. De verlader weigerde echter de bulklading levensmiddelen te aanvaarden, zelfs nadat een onafhankelijk instituut de kwaliteit ervan had gegarandeerd.” Omdat zulke risico’s vrijwel onverzekerbaar zijn, blijven de vervoerders regelmatig met torenhoge kosten zitten.
De federatie heeft grote twijfel of het doorschuiven van deze risico’s –van verladers naar vervoerders– juridisch is te onderbouwen. „De maatregelen zijn te rigoureus, op alle slakken wordt zout gelegd. We vrezen dan ook dat vervoerders tussen wal en schip zullen raken, juist nu de sector tank- en silotransport door de economische tegenwind te kampen heeft met dalende rendementen.”