Binnenland

„Belspellen in strijd met gedragscode”

DEN HAAG (ANP) - Belspelletjes op de commerciële televisiezenders zijn in strijd met de Gedragscode Promotionele Kansspelen.

4 April 2007 11:53Gewijzigd op 14 November 2020 04:40

In die code staat dat belspelletjes alleen zijn toegestaan ter promotie van een product of organisatie. Daar houden de programma’s zich niet aan, meldde de Consumentenbond woensdag, op basis van eigen onderzoek.Volgens het onderzoek blijkt dat de meeste belspelletjes worden uitgezonden zonder een duidelijk promotioneel karakter. Wordt er wel een boek of dvd getoond, dan vervult dit product geen enkele rol en staat het programma niet in het teken van promotie van dit artikel.

Het onderzoek toont verder aan dat kijkers onvoldoende worden voorgelicht over de spelregels. Soms is het voor consumenten ook onduidelijk wat ze kunnen winnen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de presentatoren mensen regelmatig aansporen tot deelname aan de spelletjes. Ook dat is niet toegestaan volgens de gedragscode. Alle belspellen laten wel weten wat de kosten zijn voor deelname.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer