Aantal winkels daalt door populariteit internet
DEN HAAG (ANP) – De toenemende populariteit van het internet biedt traditionele winkeliers kansen voor extra verkoop, maar leidt ook tot het verdwijnen van bepaalde winkels. Dat concludeert het Ruimtelijk Planbureau in een studie die woensdag is gepubliceerd.
De opstellers van het rapport stellen dat met name in de binnensteden het winkellandschap fors zal veranderen. Reisbureaus, bruingoed– en witgoedzaken, cd–winkels en boekhandels verdwijnen zelfs grotendeels uit het straatbeeld als gevolg van de concurrentie van het internet. Aan de andere kant genereert internet extra verkoop, bijvoorbeeld doordat klanten online een boek aanschaffen, dat wordt geleverd via een gewone boekhandel.De studie brengt de gevolgen van internet voor winkeliers, consumenten en de ruimte in Nederland in kaart. „Tot op heden vallen de ruimtelijke gevolgen van het internetwinkelen nog mee", stellen de onderzoekers. „De komende jaren echter zullen de ruimtelijke effecten van het e–shoppen steeds duidelijker zichtbaar worden".
Nederlanders maken steeds meer gebruik van het internet voor het vergelijken van prijzen en voor aankopen. Het Ruimtelijk Planbureau verwacht dat onlineverkoop in 2012 goed is voor ongeveer 10 procent van de totale omzet in de detailhandel. In 2005 was dat nog 2,8 procent.