The Greenery test fruitborrelhapjes
BARENDRECHT - Ondanks lastige marktomstandigheden behaalde The Greenery vorig jaar betere resultaten. Het bedrijf probeert nu fruitborrelhapjes om de consumptie van groente en fruit te bevorderen.
Het grootste Nederlandse handelshuis in groente en fruit kampte naar eigen zeggen met extreme weersomstandigheden, stijgende energieprijzen en een dalende consumptie van groente en fruit door de Nederlandse consument.De coöperatie boekte vorig jaar een nettowinst van 13,7 miljoen euro. De omzet groeide met bijna 3 procent naar 1,95 miljard euro.
Bij The Greenery zijn in totaal 1500 teeltbedrijven aangesloten. Zij zijn ook de aandeelhouders van het bedrijf. Behalve aan supermarkten levert The Greenery groente, fruit en paddenstoelen aan groothandelaren, cateringbedrijven en de industrie. Er werken bijna 1700 mensen bij de Barendrechtse onderneming.
Het bedrijf maakt zich zorgen over de lage consumptie van groente en fruit in Nederland. „Nederlanders eten gemiddeld minder dan 200 gram per dag. In Zuid-Europa ligt de consumptie boven de 600 gram”, aldus bestuursvoorzitter Philip Smits.
The Greenery is constant in gesprek met verschillende instanties om de consumptie van groente en fruit te bevorderen. Het bedrijf wil investeren in „kleine borrelhapjes van groente en fruit.” Op een paar scholen en bij enkele bedrijven loopt een pilot met automaten met groente en fruit. „De automaat staat naast de snackautomaat, zodat mensen de keuze hebben.” Het is nog onbekend hoe succesvol de proef is.
Het bedrijf is verder in gesprek met Campina over een product met yoghurt en vers fruit. „De yoghurt en het fruit zijn gescheiden”, lichtte Smits toe. „De verpakking is al ontwikkeld en naar verwachting komt het product nog dit jaar op de markt.”