Binnenland

Ministers: geen maximumprijs HSL-kaartje

De ministers De Boer (Verkeer) en Hoogervorst (Financiën) willen geen maximum verbinden aan de prijs van een treinkaartje voor de hogesnelheidslijn naar Parijs (HSL-Zuid). De maatregel is te duur en lokt waarschijnlijk vooral reizigers uit de gewone treinen. De bewindslieden volgen hiermee de lijn van hun voorgangers, zo laten zij dinsdag in een brief weten.

ANP
27 August 2002 16:49Gewijzigd op 13 November 2020 23:46

GroenLinks ijvert al maanden voor een tariefrestrictie. Volgens Kamerlid Duyvendak worden de kaartjes 60 tot 100 procent duurder dan voor de gewone trein op het Nederlandse deel van het traject (Amsterdam-Breda). Volgens hem dreigt de HSL een ’bontjassentrein’ te worden, omdat mensen met een smalle beurs het kaartje te duur zullen vinden.

NS en KLM, samen de High Speed Alliance (HSA), betalen een bedrag dat oploopt tot 148 miljoen gulden per jaar om gebruik te mogen maken van het HSL-spoor. Het Rijk kan besluiten dat het HSL-kaartje maximaal 25 procent meer mag kosten dan een gewoon kaartje op hetzelfde traject. Volgens het contract krijgt de HSA een korting van 47 miljoen euro als de tariefrestrictie wordt toegepast.

Toenmalig verkeersminister Netelenbos noemde het begin dit jaar nog ’dwaas’ om de prijs van het HSL-kaartje kunstmatig laag te houden, omdat dit vooral extra reizigers uit de gewone trein zou trekken. In een brief aan de Tweede Kamer laat haar opvolger De Boer weten dat hij het hiermee eens is. Bovendien trekt een goedkopere flitstrein vooral extra ’vrije tijd reizigers’ en daar is „geen extra economisch belang mee gediend”, meent De Boer. Ook vindt hij dat de vervoerder voor de extra kwaliteit best een hogere prijs mag vragen.

Na vertraging bij de aanleg van het spoor ziet het er naar uit dat de snelle treinen pas in april 2007 gaan rijden. Er rijdt dan zes keer per uur een trein op het traject Amsterdam-Rotterdam. De reistijd tussen die steden zal dan maximaal 35 minuten bedragen, naar Brussel-Zuid ruim anderhalf uur en naar Parijs drie uur. De rails tussen Rotterdam en België zijn al vanaf oktober 2006 gebruiksklaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer