Economie

NS introduceren merk NS Hispeed

AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen hebben dinsdag op de AutoRAI het nieuwe bedrijf NS Hispeed geïntroduceerd. De ambitie van Hispeed is om in 2010 24 miljoen reizigers te vervoeren: 16 miljoen binnen Nederland en 8 miljoen internationaal. Vanaf 9 december 2007 gaan de eerste treinen in Nederland over de HSL-Zuid rijden, maar nog niet op volle snelheid.

Redactie economie
27 March 2007 11:06Gewijzigd op 14 November 2020 04:38
AMSTERDAM – Op de AutoRAI presenteerden de Nederlandse Spoorwegen vandaag NS Hispeed. Het nieuwe bedrijf maakt deel uit van Railteam, een samenwerkingsverband van zeven spoorwegondernemingen dat als doel heeft reizigers „herkenbare kwaliteitsnormen” te bi
AMSTERDAM – Op de AutoRAI presenteerden de Nederlandse Spoorwegen vandaag NS Hispeed. Het nieuwe bedrijf maakt deel uit van Railteam, een samenwerkingsverband van zeven spoorwegondernemingen dat als doel heeft reizigers „herkenbare kwaliteitsnormen” te bi

De NS presenteren het nieuwe bedrijf op de AutoRAI2007 -die dinsdagavond zal worden geopend door premier Balkenende en donderdag opengaat voor het publiek- omdat Hispeed nadrukkelijk wordt gezien als aanvullende vervoersmodaliteit naast de auto in plaats van als concurrent van de personenauto. De potentiële klanten van Hispeed lopen dus ook op de AutoRAI rond, zo redeneert het bedrijf.„Nederland slibt dicht, we zijn niet zeker meer of we op tijd onze bestemming bereiken”, aldus directeur Nol Döbken van High Speed Alliance (HSA) dinsdagmorgen bij de lancering van de nieuwe naam.

NS Hispeed is de merknaam waaronder High Speed Alliance haar activiteiten uitvoert. HSA is voor 90 procent eigendom van de NS. De overige 10 procent is in handen van KLM. NS Hispeed is ook de Nederlandse exploitatiemaatschappij van Thalys (joint venture van NS, NMBS en SNCF), die Amsterdam-Brussel-Parijs rijdt, ICE International (joint venture van NS en DB voor Amsterdam-Keulen-Frankfurt) en van de nieuwe hogesnelheidstrein over de HSL-Zuid (joint venture van NS Hispeed en NMBS) voor de routes Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Breda (binnenlands verkeer) en Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Antwerpen-Brussel (internationaal). Ook TGV (Frankrijk) en Eurostar (Brussel-Londen) horen wat de Nederlandse toelevering van klandizie betreft onder de Hispeedparaplu.

Het tracé van de HSL-Zuid is niet in handen van NS Hispeed. Het consortium Infraspeed is verantwoordelijk voor de bouw van het tracé; het beheer van de infrastructuur en de verkeersleiding zullen straks de taken zijn van ProRail, het bedrijf dat namens de overheid railinfrastructuur beheert.

NS Hispeed maakt deel uit van Railteam, een samenwerkingsverband -analoog aan de bestaande luchtvaartallianties- van zeven spoorwegondernemingen dat als doel heeft reizigers „herkenbare kwaliteitsnormen” te bieden voor internationale reizen per hogesnelheidstrein. Met maximaal één overstap is het hele Europese netwerk straks bereikbaar, zegt een woordvoerder van NS Hispeed. „Zestig bestemmingen in België, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk zijn straks via één ticketsysteem te boeken.”

Volgens Döbken staat Nederland aan de vooravond van een revolutie: de introductie van hogesnelheidsvervoer in de lage landen, ruim 26 jaar nadat in 1981 de eerste hogesnelheidstrein tussen Frankrijk en Lyon ging rijden. „Op die route is vrijwel geen vliegtuig meer in de lucht”, aldus de HSA-directeur dinsdagmorgen.

Hij plaatst de HSL-Zuid in de categorie Afsluitdijk en Deltawerken. „Er zijn weinig projecten in Nederland waarbij rekening wordt gehouden met een levensduur van 150 jaar. Voor die termijn is de HSL-Zuid aangelegd.” De 125 kilometer hogesnelheidslijn (waarvan 85 kilometer nieuw spoor) kost 6,7 miljard euro, telt 170 grotere en kleinere constructiewerken, heeft het grootste viaduct in Europa (6 kilometer) en de langste geboorde tunnel in de wereld (bruto 8,5 kilometer), onder het Groene Hart.

Volgens Jan Willem Siebers, commercieel directeur van de HSA, zijn de treinen van Hispeed straks gevuld met 34 procent forenzen, 26 procent zakenreizigers en 40 procent vakantiegangers. „Natuurlijk voor internationale reizen, maar zeker ook voor de binnenlandse bestemmingen; twee derde van de reizigersaantallen reizen binnen Nederland.” Het milieu is daarbij winnaar, zegt hij: reizen per hogesnelheidstrein is zeven keer schoner dan de auto en negen keer minder vervuilend dan het vliegtuig.

Schiphol-Rotterdam kost straks nog 19 minuten, Amsterdam en de Maasstad liggen dan op 36 minuten van elkaar. Rotterdam-Antwerpen wordt in 32 minuten overbrugd, Amsterdam en Parijs liggen uiteindelijk op 3 uur en 13 minuten van elkaar verwijderd. Deze tijden zullen worden gehaald als alle nieuwe treinen van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda zijn geleverd en de bestaande Thalystreinen van fabrikant Alstom zijn opgewaardeerd met onder andere nieuwe beveiligingssystemen. Wanneer dat precies het geval zal zijn, is nog onzeker.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer