Stremming Rijn kost bedrijven „miljoenen”
KEULEN - De Rijn bij Keulen blijft vermoedelijk tot eind deze week gestremd voor al het scheepvaartverkeer. De Nederlandse verladersorganisatie EVO schat de financiële schade voor het bedrijfsleven op enkele miljoenen euro’s.
Zondag vielen op de Rijn 31 containers van een Duits vrachtschip. De berging duurt langer dan gedacht, meldden Duitse autoriteiten maandag.Volgens het Duitse Wasser- und Schifffahrtsamt kon er pas dinsdag mee worden begonnen.
Binnenvaartschippers en verladers hopen op een snellere berging. De stremming kost het bedrijfsleven veel geld. Bijna 200 schepen liggen inmiddels te wachten tot ze kunnen doorvaren. De meeste zijn Nederlands. De Nederlandse verladersorganisatie EVO denkt dat de schade „zeker enkele miljoenen euro’s” bedraagt.
Op de Rijn varen schepen van 500 tot 6000 ton. De vervoerskosten bedragen maximaal 1,50 euro per ton per dag. In het slechtste geval schiet een schipper er 9000 euro per dag bij in, berekent het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) dinsdag in Trouw. „Tegen overmacht zijn maar heel weinig schippers verzekerd”, zegt het CBRB. „Een polis stelt vaak een wachttermijn van één à twee weken. Dergelijke verliezen zijn voor rekening van de schipper.”
„We vinden de mededeling dat de Rijn op z’n vroegst vrijdag bevaarbaar is, een beetje voorbarig”, aldus de woordvoerster van Koninklijke Schuttevaer. „Het bergingsmaterieel is al op de plaats van het ongeluk. Nu is het aan de peilboten om de laatste containers op te sporen.”
Het merendeel van de stalen gevaartes die zondag tijdens een mislukte manoeuvre in het water kwamen, ligt over een lengte van 20 kilometer in de Rijn. Een eerste container met gevaarlijke stoffen werd maandag geborgen. Een andere container met onder meer afbijtmiddelen kon worden gelokaliseerd, een derde met gevaarlijke goederen was gistermiddag nog zoek. Het is het grootste ongeval met een containerschip op de Rijn in 25 jaar.
Het Duitse schip Excelsior probeerde volgens Duitse media te keren op de Rijn. Dwars op de stroom gelegen maakte het vaartuig plotseling slagzij en verloor het de containers. De politie kon nog geen uitsluitsel geven over de precieze oorzaak.
Het schip was niet te zwaar beladen. Politie en brandweer zetten meer dan honderd hulpverleners in.
De Nederlandse verladersorganisatie EVO pleit voor een onderzoek naar het incident om herhaling te voorkomen.