Uitval stroom kost bedrijven 225 miljoen
Eenderde van de middelgrote en de kleine bedrijven is de afgelopen twaalf maanden getroffen door een stroom- of gasstoring. Dit veroorzaakte een schadepost van 225 miljoen euro.
Dat is dinsdagmorgen bekendgemaakt door de organisatie voor middelgrote en kleine bedrijven MKB-Nederland, op basis van een enquête door onderzoeksbureau NIPO. Het aantal storingen is volgens MKB-Nederland groter dan uit cijfers van de energiebedrijven blijkt. MKB komt op gemiddeld 2,3 storingen per jaar.
Van de ondernemers die even geen stroom of gas meer kregen leed ruim een kwart schade, van gemiddeld 2000 euro. Circa negen van de tien gedupeerde ondernemers komen daarbij niet in aanmerking voor compensatie. MKB-Nederland wil ruimere mogelijkheden tot schadevergoeding door de energiebedrijven. Ook moet de leveringszekerheid verbeteren, vindt de organisatie.
In het NIPO-onderzoek geven ondernemers verder aan dat ze nogal eens administratieve problemen ondervinden bij de overgang naar een nieuwe leverancier. Sinds 1 januari mogen middelgrote energieverbruikers zelf een leverancier kiezen. Ongeveer de helft van de overstappers ondervond echter vertragingen bij de feitelijke afhandeling. Daarbij stuitte 37 procent op onverwacht lange opzegtermijnen van de vorige leverancier.
MKB-Nederland pleit bij het ministerie van Economische Zaken voor een opzegtermijn van maximaal een maand. Ook moeten er sancties komen voor netbeheerders die in gebreke blijven bij de snelle overstap naar een andere leverancier.
MKB-Nederland constateert dat de steun voor een volledig stopzetten van de privatisering van de energiesector de laatste maanden is gegroeid. De organisatie wil daarom voorlopig geen privatisering van regionale netbedrijven. Eerst moet vijf jaar praktijkervaring worden opgedaan met de energiebedrijven die tot dusver zijn vrijgemaakt.