Mazda3 GT-M combineert snelheid met comfort
Niet alleen zwaait een Nederlander tegenwoordig de scepter over de designafdeling van Mazda, met de Mazda3 GT-M voegt het merk ook een speciaal op de Nederlandse markt afgestemde variant aan het programma toe, vooral om de afstand tot de snelle MPS te overbruggen.
Wie maximaal in een Mazda3 investeert, is voor de vijfdeurs hatchback met 2 liter motor in de Executive uitvoering 24.995 euro kwijt. De van een 260 pk sterke 2,3 liter turbomotor voorziene Mazda3 MPS kost 34.750 euro. Ruimte genoeg voor een tussenliggend model, de GT-M, waarbij het merk is uitgegaan van de 2 liter Executive.Dit houdt in dat de GT-M royaal is uitgerust met mistlampen voor, meegespoten buitenspiegels, cruisecontrol, automatische klimaatbeheersing, lederen stuur en pookknop, radio/cd-speler en boordcomputer. Toch weet Mazda daar bij de GT-M nog het een en ander aan toe te voegen. Het uiterlijk wordt namelijk extra sportief gemaakt dankzij een andere voorbumper met rechthoekige mistlampen, een stoerder uitziende grille, skirts, dakspoiler, eveneens sportief ogende achterbumper en 17 in plaats van 16 inch wielen.
Black-outmeter
De toevoegingen in het interieur blijven beperkt tot twee extra luidsprekers en het instrumentarium van de MPS met zogenaamde black-outmeters die pas oplichten als de sleutel wordt omgedraaid. De verlichting daarvan vraagt enige bestudering als de berijder deze naar eigen wens wil afstellen.
Met een lengte van 4,41 meter is de Mazda3 een van de grootste auto’s in de middenklasse. Dit vertaalt zich direct in binnenruimte. Vier tot eventueel vijf personen hebben niet te klagen en kunnen voor 346 liter aan bagage meenemen. De bagageruimte is mooi hoekig van vorm en kan optimaal benut worden. De afwerking van het interieur is uitstekend, ook de vormgeving van het geheel sluit goed aan bij het sportieve karakter dat de GT-M aan de buitenkant uitstraalt.
De drie dashboardklokken, die aluminiumkleurig omlijst zijn, grijpen speels in elkaar. Verder zijn er nog andere metaalkleurige accenten, onder meer op de middenconsole en portierpanelen. De stoelen zijn niet sportiever dan bij de overige varianten. Ze hebben gelukkig een groot verstelbereik. Daardoor kunnen zowel kleine als grote mensen een goede positie vinden, mede dankzij het in twee richtingen verstelbare stuur.
Souplesse
Een nieuwe bestuurder voelt zich al snel in de Mazda3 thuis, ook door het enorm soepele karakter van de 2 liter motor, die met een vermogen van 150 pk en een koppel van 187 Nm meer dan voldoende in huis heeft voor vlotte prestaties: 0-100 in 9,1 seconden en een top van 202 km/u. Dat zijn cijfers die een jaar of twintig geleden nog bij een echte sportwagen hoorden. Maar is ook deze Mazda3 GT-M sportief? Nee, beslist niet, en daarmee wordt niets verkeerds over de auto gezegd. Het onderstel met voor McPherson veerpoten en achter een eveneens onafhankelijke constructie volgens het multi-linkprincipe is vooral op comfort en souplesse afgestemd.
Wegoneffenheden worden keurig verwerkt zonder dit flink door te geven aan het meubilair en het stuur. Veelvuldig schakelen is ook al niet nodig, de 2 liter is over een voldoende breed toerenbereik krachtig, dus beperkt de extra sportiviteit van de GT-M uitvoering zich vooral tot uiterlijkheden.
Het gemiddelde brandstofverbruik wordt bij de 2 liter redelijk binnen de perken gehouden met een waarde van ruim 1 op 11. Lange ritten, even de stad in, boodschappen laden, op vakantie, met de hond naar het bos, allemaal taken waarop de Mazda3 GT-M uitstekend is berekend. Niets meer en ook niets minder. En dat is precies waar het gros van de kopers in de middenklasse om vraagt. Daaraan koppelt Mazda zijn door statistieken bewezen betrouwbaarheid en daarmee is deze auto beslist een aanrader. Prijstechnisch zit de GT-M met 27.495 euro het dichtst bij de technisch identieke Executive, maar dan met een vleugje MPS.