Nederland in zijn nopjes met luchtvaartakkoord VS
DEN HAAG (ANP) – Nederland is „enorm positief" over het luchtvaartverdrag waarover Europese en Amerikaanse onderhandelingsteams het begin maart eens zijn geworden. Dit heeft een woordvoerster van verkeersminister Eurlings dinsdag laten weten.
Nederland hoopt ook dat de Europese verkeersministers volgende week spijkers met koppen kunnen slaan en hun instemming betuigen met het zogenoemde Open Skies–akkoord. Dit vervangt de huidige bilaterale verdragen tussen de Verenigde Staten en individuele lidstaten. De Britse regering heeft er grote moeite mee. Met ’Open Skies’ moet de Londense luchthaven Heathrow ook andere bedrijven dan bijvoorbeeld British Airways toelaten.„Wij delen die kritiek niet”, aldus de woordvoerster van Eurlings. Het akkoord schept volgens haar juist kansen voor de combinatie Air France–KLM.
Amerikaanse en Europese luchtvaartmaatschappijen kunnen op grond van het verdrag vrij gebruik maken van elke luchthaven in de VS en Europa. Air France–KLM zou dan bijvoorbeeld vanaf Londen naar Amerika kunnen vliegen. Dat is nu niet toegestaan.
„Het uitblijven van een akkoord zou op termijn negatieve gevolgen kunnen hebben voor de bilaterale overeenkomst die Nederland met de VS heeft”, voegde de woordvoerster in Den Haag eraan toe. Het EU–Hof van Justitie zou dit verdrag kunnen veroordelen. De advocaat–generaal van het Hof heeft in november al een advies afgegeven dat Nederland met dat akkoord in de fout is gegaan.
EU–transportcommissaris Jacques Barrot waarschuwde onlangs voor een juridische warboel als het nieuwe akkoord met de VS niet goedgekeurd wordt. Diplomaten van de lidstaten bespreken woensdag in Brussel het ontwerpakkoord, vooruitlopend op de Transportraad van 22 maart. De steun van een bijzondere meerderheid is voldoende. De Britten kunnen het niet in hun eentje tegenhouden. Mede op hun aandrang is in eerdere instantie een ontwerpverdrag met de Amerikanen aangepast. Het zit Londen nu nog steeds hoog dat niet–Amerikaanse bedrijven het onmogelijk wordt gemaakt een meerderheidsbelang in een Amerikaanse bedrijf te verwerven.