Duitsland tegen maximumsnelheid
BERLIJN (ANP/DPA) - Berlijn heeft zondag afwijzend gereageerd op het voorstel uit Brussel om voor de Duitse autosnelwegen een maximumsnelheid in te voeren. Een beperking van de snelheid draagt nauwelijks bij aan een vermindering van de uitstoot van kooldioxide, aldus het ministerie van Verkeer.
Een maximum van 100 kilometer per uur op de Autobahnen reduceert de uitstoot van CO(in2( met slechts 0,6 procent, stelde een woordvoerder. Volgens het ministerie geldt inmiddels op 98 procent van de Duitse wegen een snelheidsbeperking. Ook de automobielindustrie verwees het voorstel naar de prullenbak.De Duitsers reageerden op de suggestie van Europees commissaris Dimas (Milieu) om een maximumsnelheid in te voeren op de Duitse snelwegen. „Vele EU-landen hebben een maximumsnelheid, die natuurlijk het klimaat beschermt”, stelde Dimas zondag in de Duitse krant Bild am Sonntag.
Auto’s stoten bij hogere snelheden relatief meer broeikasgas CO(in2( uit per kilometer. Vrijdag besloten de regeringsleiders van de EU-landen om in 2020 20 procent minder CO(in2( uit te stoten.
Dimas stelde voorop dat landen zelf geheel vrij zijn om te beslissen op welke manier ze het doel halen. Maar de Griekse commissaris noemde een snelheidslimiet een eenvoudige maatregel. Volgens hem heeft de Bondsrepubliek als groot geïndustrialiseerd land een bijzondere verantwoordelijkheid.
Duitsland is het enige land in de EU waar de bevolking zich sterk verzet tegen een maximumsnelheid op snelwegen. Op ongeveer de helft van de Duitse Autobahnen is de snelheid daadwerkelijk vrij. Wel geldt daar een adviessnelheid van 130 kilometer per uur.
Een jaar geleden opperde Europees commissaris Barrot (Verkeer) reeds dat de EU-lidstaten hun maximumsnelheden op elkaar zouden moeten afstemmen.