Freelander is de modder ontgroeid

Bij het horen van de merknaam Land Rover denken velen nog aan stoere, hoekige auto’s die ieder type ondergrond trotseren en slechts af en toe in de bewoonde wereld komen. De tijd dat dealers regelmatig bemodderde auto’s voor een beurt of reparatie kregen aangeboden, is echter voorbij. Land Rover maakt tegenwoordig vooral SUV’s, zoals de nieuwe Freelander.

Tony Vos
9 March 2007 16:42Gewijzigd op 14 November 2020 04:35

Deze wagens kunnen dankzij hun techniek overigens nog steeds prima vooruit in het terrein.Jarenlang bouwde Land Rover stoere terreingangers, met de Range Rover als luxueuze exponent. Links en rechts werd het merk door de trend naar meer SUV’s ingehaald, maar intussen heeft het programma een volledige vernieuwing ondergaan, met de Freelander als afsluiting. De 4,50 meter lange vijfdeurs -een driedeurs komt niet meer op het programma- is wat ruimer bemeten dan het vorige model. Om de lengte niet onnodig te laten toenemen, is het reservewiel van de achterklep verdwenen.

De vormgeving is een mooie mix tussen elementen van de vorige Freelander en zaken die rechtstreeks van de huidige Discovery en de Range Rover Sport afkomstig zijn. De auto heeft een stoere, hoge neus, zoals dat hoort. Direct achter de voorwielen zitten roosters in de voorspatborden, die de zijkant opvrolijken. De Freelander ziet er solide en redelijk hoekig uit, maar is niet pompeus of overdreven.

Terreinwaardigheid
Het bodemoppervlak van de Freelander komt overeen met dat van een beetje middenklassenstationwagon. En ondanks dat dit soort auto’s nauwelijks de verharde weg verlaat, is wel degelijk naar de terreinwaardigheid gekeken. Zo heeft de Freelander een behoorlijk aan- en afloophoek, zeg maar het aantal graden dat een helling mag hebben wil men niet met de bumper de grond raken. Verder kan de Freelander door een plas water rijden van 50 centimeter diep en is ook de bodemvrijheid met 21 centimeter heel behoorlijk.

Belangrijker is bijvoorbeeld de functionaliteit in het interieur. Dat begint al met een flinke bagageruimte. Weliswaar ligt de vloer door de hoge stand van de wielen ook op een grotere hoogte, maar het vloerniveau sluit keurig op de rand van de bumper aan. Tot het dak gestapeld heeft de Freelander een volume van 755 liter, en na het neerklappen van de bank groeit dit naar 1670 liter. Keurig op het niveau van de al eerder genoemde middenklassenstationwagon.

Alhoewel de Freelander minder breed is, doet het dashboard door vormgeving en materiaalgebruik sterk aan de Discovery en de Range Rover Sport denken. Op het stuur zitten verschillende knoppen, het instrumentarium is onder een compacte overkapping geplaatst en de elektrische raambediening kreeg een plek boven op het linkerportierpaneel.

De stoelen zijn niet overdreven groot, maar bieden mede dankzij hun goede verstelmogelijkheden een prettige zit. De hogere positie zorgt voor een prima uitzicht rondom. De achterbank biedt plaats aan twee volwassenen, maar de zitting had een tikkeltje langer mogen zijn, terwijl de dakhoogte een probleem gaat vormen vanaf een lengte van 1,80 meter.

Eén turbo
De Freelander heeft niet alleen maar vierwielaandrijving. Tussen de middenconsole en de versnellingspook zit een grote draaiknop voor de Terrain Response. Hiermee wordt heel simpel gekozen uit vier symbolen die bepaalde types ondergrond aangeven. Vliegensvlug past de auto de elektronische regel- en controlesystemen plus de tractiehulpmiddelen hierop aan, zodat ook mensen zonder off-the-roadervaring probleemloos door modder, sneeuw, gravel of zand komen.

Op dit moment is de Land Rover Freelander er alleen met een 3,2 liter 6 cilinder benzinemotor en een 2,2 liter diesel. Meer motoren zitten in de pijplijn. De diesel is een uitstekende en voldoende krachtige machine. Dat is ook wel nodig, want de relatief compacte Freelander weegt bijna 1800 kilo! De krachtbron is ontstaan uit de samenwerking tussen Land Rovereigenaar Ford en Peugeot. De 2,2 liter, bekend uit onder meer de Peugeot 607 en de Citroën C6, beschikt in de Freelander over slechts één turbo, waardoor een vermogen van 152 pk wordt bereikt.

Belangrijker is het koppel, dat met 400 Nm bij 2000 tpm op een prettig niveau ligt. De trekkracht is alom aanwezig. Zonder al te rumoerig te zijn, komt de Freelancer onder vrijwel alle omstandigheden vlot vooruit. Zo bedraagt de topsnelheid 181 km/u en accelereert de auto in 11,7 seconden naar de 100 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt daarbij aan de goede kant van de 1 op 10. Het lijkt vreemd dat Land Rover de Freelander zowel met als zonder roetfilter aanbiedt. Een prijsverschil van 400 euro mag in dit segment toch geen belemmering zijn. Het blijkt echter dat de variant zonder filter tot 160 pk komt.

Stadsjungle
Zonder meteen het geavanceerde onderstel van de Range Rover Sport of Discovery te bezitten, staat de Freelander prima zijn mannetje op de normale weg. De afstemming is uitstekend gekozen. Dit betekent dat de carrosserie, ook in snel genomen bochten, niet overvloedig overhelt en dat de stabiliteit bij hoge snelheden uitstekend is. De onafhankelijke ophanging rondom is lekker comfortabel. De wiel-bandcombinatie is immers flink. De wieluitslagen zijn ook afgestemd op het moeiteloos verwerken van verkeersdrempels. Die komen in de moderne stadsjungle immers veelvuldig voor. Wat rijden betreft is de Freelander nog meer dan voorheen een echte Land Rover.

Het programma bestaat uit de twee genoemde motoren, waarbij de diesel beschikbaar is met zowel een handgeschakelde zesbak als met een automaat. Verder zijn er vier uitrustingsvarianten, waarvan onze HSE met onder meer standaard leer, Alpine Audiosysteem, 18 inch lichtmetalen velgen, bi-xenonkoplampen en houten interieurafwerking de compleetste is. En dat is goed merkbaar in de prijs van 55.600 euro voor de handgeschakelde variant met roetfilter. De basisuitvoering E-versie kost als diesel zonder filter 41.500 euro. Wie graag het comfort van een 6 cilinder benzine wil, is 52.300 euro kwijt voor de S-versie.

Land Rover Freelander 2.2 TD4 HSE

Waardering
+ niet overdreven grote, zeer stoer ogende auto met veel comfort en luxe
- leuke uitvoering is meteen aan de prijs, fors kentekengewicht

Techniek
Cilinderinhoud: 2179 cc; maximumvermogen: 112 kW/152 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel 400 Nm bij 2000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 11,7 seconden; topsnelheid: 181 km/u.

Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4500 mm; breedte: 1910 mm; hoogte: 1740 mm; wielbasis: 2660 mm; gewicht: 1790 kilogram; inhoud bagageruimte: 755-1670 liter; brandstoftank: 68 liter; Land Rover Freelander 2.2 TD4 HSE; 55.600 euro (met roetfilter).

Alternatieven
BMW X3 2.0d Executive: 55.200 euro
Behoorlijk vergelijkbare auto als het gaat om concept, exclusieve uitstraling en dieselkracht. De BMW X3 heeft alleen wat minder een terreinkarakter, maar dat is gezien het gemiddelde gebruik geen bezwaar. De nieuwste uitvoering heeft een sterk verbeterd interieur.

Jeep Cherokee 2.8 CRD Limited: 45.990 euro
Met Land Rover is Jeep hét origineel in 4x4-land. De compleetste Cherokee is goedkoper dan zijn Land Rovertegenhanger. Maar de auto is ook wat kleiner en heeft minder fraaie materialen in het interieur.

Nissan Pathfinder 2.5 dCi SE Comfort: 55.040 euro
Forse auto die een mooie mix biedt van het comfort van een luxueuze SUV en het onverschrokken karakter van een echte terreinwagen. Fijne, grote dieselmotor, prima onderstel en een behoorlijke interieurruimte, met zelfs de mogelijkheid van extra zitplaatsen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer