Economie

„Geld en mensen zijn ons toevertrouwd”

BARNEVELD - Gehoorzaamheid aan God sluit goed zakendoen niet uit. Een christen kan commercieel bezig zijn; tegelijk heeft hij een missie. Boven de wetten van geld en verleiding gaat zijn vraag: „Middelen en mensen zijn ons toevertrouwd, en hoe gaan we daarmee om?” En terwijl hij zijn talent gebruikt zegt hij: „Zegen op je bedrijf ontváng je.”

9 March 2007 10:36Gewijzigd op 14 November 2020 04:35
BARNEVELD – Het CBMC VrouwenNetWerk belegt drie keer per jaar een landelijke bijeenkomst. Donderdag was er één van. Henriëtte (l.) en Renate van Beynum gingen in op de vraag waar christenzijn en commercie samengaan en waar het confronterend wordt. FotoRD
BARNEVELD – Het CBMC VrouwenNetWerk belegt drie keer per jaar een landelijke bijeenkomst. Donderdag was er één van. Henriëtte (l.) en Renate van Beynum gingen in op de vraag waar christenzijn en commercie samengaan en waar het confronterend wordt. FotoRD

Daarover spraken Henriëtte en Renate van Beynum donderdag tijdens een landelijke bijeenkomst van het CBMC VrouwenNetWerk in Barneveld. Het vrouwennetwerk bestaat nu zevenenhalf jaar en is onderdeel van CBMC Nederland, een platform voor christenzakenmensen. Doel van de internationaal werkende organisatie -opgericht in 1956- is het Evangelie meer plaats te geven in de zakenwereld.De CBMC-vrouwen beleggen drie keer in het jaar een landelijke bijeenkomst. Het thema van donderdag was ”Commercie, creativiteit en christenzijn - integratie of confrontatie?” Voor een publiek van een vrouw of veertig gingen de spreeksters Van Beynum in op de vraag waar christenzijn goed samengaat met handel en waar het confronterend wordt.

Henriëtte van Beynum is directeur en grootaandeelhouder van Bedding Company, een onderneming met tachtig werknemers. Bedding House, een ontwikkelaar van bedtextiel, is daar een onderdeel van. Het bedrijf -met prijsvechters als IKEA als geduchte concurrenten- richt zich op mode, merken, kwaliteit en eigen productontwikkelingen. Afnemers zijn grote zaken als Bijenkorf, Wehkamp en Beter Bed.

„Verleiding is een belangrijk thema in marketing”, zegt Henriëtte. „Een jaar geleden kregen we de mogelijkheid het fashionlabel Sisley aan onze merkenportfolio toe te voegen. We presenteerden ons in Istanbul om duidelijk te maken dat wij vooral de goede partij waren om dat merk in Nederland te brengen.”

Bedding House werd uitgekozen. „Toen zagen we de presentatie van Sisley.” Van Beynum laat een hartstochtelijk uitziende beddenreclame zien. „Ik vroeg me af: Past dit wel bij Bedding House? Willen wij bijdragen aan de verseksualisering van de samenleving? Ik zat ermee en bad om wijsheid. Je hebt gestreden voor zo’n merk. Hoe vertel je je marketingmensen, die zich zo hebben ingespannen, dat het niet doorgaat? Je wilt niet loslaten. Toch moest dat.”

De manager van Sisley zei ronduit op Henriëttes bedenkingen: „Sex sells.”

Daarom zag Henriëtte het als een wonder toen het merk kort daarna met een nieuw concept voor reclames en verpakkingen kwam. Romantisch, maar mooi en fatsoenlijk. „In dit geval is het goed uitgepakt, maar het had ook anders kunnen gaan. Wat economisch aantrekkelijk lijkt, kan principieel misschien niet door de beugel. Soms moet je leren loslaten en een andere richting durven inslaan.”

Dat kán en wordt gewaardeerd, bewijst een verhaal van haar zus, Renate van Beynum. Zij studeerde af aan de Design Academy in Eindhoven en heeft een eigen ontwerpbureau, Merk in Vorm. Ze ontving een opdracht voor het inrichten van een massagesalon in een beautycenter. „Ik kreeg expliciet de vraag of ik een Boeddhabeeld kon inplannen. De wens van de klant - wat doe je dan?”

Ze ging praten en vroeg waarom ze de boeddha precies wilden. De salon werd uiteindelijk uitgevoerd in de gewenste strakke, minimalistische stijl - met een grillig gevormde boomstam in plaats van een oosterse god. „En bij de ingang bracht ik op de muur een citaat van Augustinus aan, in het Latijn en in het Nederlands: ”Te laat heb ik u bemind, oude en tegelijk zo nieuwe schoonheid, te laat heb ik u bemind. Terwijl gij in mij was, en ik buiten mezelf, op zoek naar u.” De klant vond het heel mooi. Ze wilde weten wie Augustinus was.”

Christen ben je op alle terreinen van je leven, daarover zijn Henriëtte en Renate duidelijk. Of het nu gaat om je houding naar andere mensen, naar werknemers, naar klanten of naar opdrachtgevers. Of om de zondag. Op interieurbeurzen is de grote stand van Bedding House in het donker gehuld. „We gaan er in volle glorie staan, dat wel”, zegt Henriëtte. „Maar op zondag zijn we er niet. We kondigen dat wel duidelijk aan vooraf, zodat relaties niet voor niets komen.”

Gehoorzaamheid aan God sluit goed zakendoen niet uit, benadrukken ze. Bij het maken van winst en de zorg voor de continuïteit van een bedrijf vragen ze zich telkens af: „Waar werk je voor? Voor een carrière, om een bepaalde positie? Of zie je dat God je een plek geeft waar je creërend en scheppend bezig bent? Middelen, geld en mensen zijn ons toevertrouwd. Net als de schrijver Randy Alcorn zeggen wij: God bezit alles en wij zijn Zijn beheerder.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer