Door faillissement callcenter 500 mensen op straat
Het callcenter 2Contact in Haarlem is failliet verklaard. Hierdoor zijn 500 werknemers, grotendeels deeltijdwerkers, hun baan kwijt. Dat heeft een medewerker van de onderneming vrijdag bekendgemaakt.
Het callcenter kende tot voor kort een behoorlijke groei. Zo opende het vorig jaar naast de hoofdvestiging bij het NS-station in Haarlem een extra filiaal in de binnenstad en lagen er plannen klaar om volgend jaar nog een nieuwe vestiging te openen.
2Contact raakte echter in de financiële problemen doordat de grootste klant, telefoonaanbieder Tele2, plotseling niet meer betaalde. Hierdoor viel in één klap de helft van de omzet van het callcenter weg.
Een kort geding bij de rechtbank in Haarlem bracht geen oplossing. De rechter vond de kwestie te ingewikkeld om snel met een vonnis te komen. De rechtbank heeft het bedrijf daarom donderdag failliet verklaard.
Tele2 zegt een zakelijk geschil te hebben met 2Contact. Het callcenter zou te veel in rekening brengen. Daarom zijn de rekeningen van het bedrijf niet meer betaald. Het conflict wordt nu uitgevochten in een bodemprocedure bij de rechtbank.
De directie van 2Contact wil snel een doorstart maken. Volgens het bedrijf is de markt ook zonder Tele2 groot genoeg om snel weer met circa 300 werknemers aan de slag te gaan.