Economie

Supermarkten maken huismerk gezonder

BRUSSEL (ANP) - Supermarktketens in de hele Europese Unie gaan vele honderden huismerken voorzien van betere voedingsinformatie. Tegelijk worden zouten, suikers en vetten beperkt.

7 March 2007 10:01Gewijzigd op 14 November 2020 04:35

Dat hebben de ketens dinsdag in Brussel afgesproken in een voedingsmanifest van de Europese koepelorganisatie EuroCommerce. De ketens zeggen de Europese Commissie zo te helpen in de strijd tegen de groeiende zwaarlijvigheid in de EU.Volgens de afspraak vermelden ketens, waaronder Ahold, op huismerkproducten de voedingswaarde als percentage van de dagelijkse inname. Wel gebruikt elk supermarktconcern een eigen systeem. „Dat is de kracht van concurrentie: bedrijven die groeien, krijgen navolging”, zei voorzitter Feargal Quinn van EuroCommerce.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is een van de pleitbezorgers binnen EuroCommerce in de strijd tegen overgewicht. Twee jaar geleden heeft het CBL een actieplan opgesteld.

„Resultaat is nu al dat alle huismerken van supermarktorganisaties de calorieën op de verpakking vermelden. Ook bevatten de meeste etiketten van huismerkproducten ingrediëntendeclaratie: vermelding van vetten, suikers, zouten, koolhydraten, eiwitten en dergelijke”, aldus Marc Jansen, hoofd consument en kwaliteit CBL.

Nederlandse supermarkten werken daarnaast aan logo’s, zoals ”Ik Kies Bewust” en ”Gezonde Keuze Klavertje”. Doel is dat consumenten in een oogopslag het gezonde product kunnen vinden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer