Ordina haalt kennis uit het buitenland
AMSTERDAM (ANP) - Het gebrek aan it-personeel is in Nederland zo groot dat de automatiseerder Ordina noodgedwongen gekwalificeerde werknemers uit het buitenland haalt. Alleen zo kan het bedrijf uit Nieuwegein de gewenste groei realiseren.
„Vanuit de markt is er voldoende vraag om ongebreideld te groeien. Maar er zijn geen mensen om dat voor elkaar te krijgen”, verzuchtte Ordinatopman Ronald Kasteel dinsdag in een toelichting op de jaarcijfers.In 2010 is er in Nederland naar verwachting een tekort van 8000 tot 10.000 ict’ers. Steeds minder scholieren kiezen voor een universitaire ict-opleiding. Sinds 2000 is de instroom van nieuwe studenten met 30 procent afgenomen.
Ordina heeft last van het personeelstekort, maar heeft vooralsnog een oplossing gevonden. Door in zee te gaan met het Amerikaanse Cognizant kan de automatiseerder putten uit een groot personeelsbestand. Zo levert Cognizant werknemers aan de belangrijkste klanten van Ordina, waaronder KPN en Shell.
Afgelopen jaar is zo’n 15 procent van het personeel van Ordina vertrokken. Dat komt neer op honderden mensen. Daar staat wel tegenover dat Ordina er ook honderden nieuwe werknemers bij heeft gekregen. Niet alleen heeft het bedrijf personeel geworven, ook overnames droegen aan de groei van het personeelsbestand bij. Komend jaar verwacht Kasteel meer kleine overnames te plegen.
Om werknemers vast te houden, is het bieden van goede arbeidsvoorwaarden noodzakelijk, vervolgde de bestuursvoorzitter. „Je moet goed betalen.” De salarissen bij Ordina zijn 3 tot 5 procent verhoogd. Ordina maakt het echter niet zo bont als branchegenoot Getronics, dat werknemers voor een cursus naar een Indiase stad in de Himalaya stuurt.
Ondanks de goede salarissen bij Ordina, beginnen veel ict’ers voor zichzelf, veel meer nog dan tijdens de hoogtijdagen voor it’ers in de jaren negentig. Dat is redelijk wrang, want de onderneming geeft aardig wat geld uit om personeel op te leiden. Toch is Kasteel niet ontevreden over het verloop. „Het percentage ligt beneden dat van de markt.”
Kasteel ziet wel een lichtpuntje. Klanten willen volgens hem steeds vaker gebruikmaken van een it-bedrijf om alle zaken te regelen en zetten minder vaak freelancers in. Het verloop bij Ordina kan daardoor wat afnemen.