Economie

Flipje komt weer terug

BREDA/TIEL (ANP) - Flipje komt terug als beeldmerk van de jam van Hero. Eind vorig jaar nam de jamfabrikant uit Breda afscheid van het vrolijke fruitbaasje uit Tiel, maar onderzoek heeft uitgewezen dat de marktwaarde van Flipje niet te overtreffen is, aldus Hero.

6 March 2007 11:22Gewijzigd op 14 November 2020 04:34

Hero stopte vorig jaar met de productie van De Betuwejam. Daarmee verdween het frambozenmannetje Flipje van de jampotten. Dat zorgde voor zo veel reacties dat het concern vrijwel meteen besloot dat Flipje terug moest komen. De jamfabrikant wil het fruitbaasje nu laten uitdragen dat jam een gezond product is.Flipje is in 1935 verzonnen en getekend door E. ten Harmsen van der Beek, een werknemer van De Betuwe. Zijn vrouw zorgde voor de teksten op rijm. In die tijd hadden veel levensmiddelenfabrikanten een eigen reclamefiguurtje.

Na de Tweede Wereldoorlog steeg de populariteit van Flipje tot grote hoogte. Tot 1954 verschenen er 48 getekende verhalen over het fruitbaasje en zijn vriendjes Bert Big en Jasper Aap.

Hoewel er daarna geen nieuwe boekjes meer verschenen, bleef Flipje door de jaren heen bekend en populair. Het frambozenmannetje heeft zijn eigen museum en standbeeld in Tiel. Recent zijn ook enkele nieuwe avonturen van Flipje verzonnen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer