Boober maakt lenen zonder bank mogelijk
ROTTERDAM - Op boober.nl kunnen consumenten sinds kort geld van elkaar lenen. Omdat de traditionele bank als schakel ontbreekt, profiteert zowel lener als investeerder van interessante rentetarieven. De online marktplaats slaat aan, de Autoriteit Financiële Markten (AFM) doet nog onderzoek.
Tamara01 wil 8750 euro lenen. „Op dit moment ben ik goed in staat om aan mijn verplichtingen te voldoen, echter de rentepercentages die ik nu betaal zijn extreem hoog, daarom zou ik deze graag willen verlagen”, zo luidt haar motivatie op boober.nl. Tamara biedt 9 procent en een looptijd van drie jaar. Zo’n tachtig particulieren willen Tamara wel helpen: Dikkebonus legt 50 euro in, jantjecontantje 25 euro. Alle kleine beetjes helpen. Inmiddels is 72 procent van de lening al geplaatst.De opzet van Boober is simpel: consumenten lenen van consumenten zonder tussenkomst van een bank. De digitale marktplaats is sinds vorige maand actief. Het maximum te lenen bedrag is 10.000 euro. De lener bepaalt zelf de looptijd en het rentepercentage. Boober vraag van beide partijen 0,5 procent van het te lenen bedrag. Grootbanken hanteren beduidend hogere marges.
Directeur Guus Drijver spreekt van „grote belangstelling.” Volgens hem zijn inmiddels 1600 leners actief. Zo’n 600 investeerders zorgen voor een inleg van 1,5 miljoen euro. Slechts veertig leningen zijn daadwerkelijk afgesloten. „Er zit op dit moment veel in de pijplijn. Eerst moeten alle formaliteiten zijn afgerond en vervolgens duurt het nog zo’n twee weken voordat de lening vol is.”
Voor registratie moeten klanten een gebruikersovereenkomst en een kopie van een legitimatiebewijs opsturen. Verder gelden als eisen een minimale leeftijd van achttien jaar, een vast dienstverband, een vaste woon- en verblijfplaats en een Nederlands bankrekeningnummer. Vervolgens laat Boober een zogeheten creditcheck uitvoeren. Op grond hiervan krijgt een lener een score, die loopt van AAA tot en met D. Een kredietwaardige klant kan een lagere rente vragen, een particulier met een slechte rating zal hoger moeten inzetten om voldoende investeerders te lokken.
Hoe het kredietwaardigheidsonderzoek eruitziet, wil Drijver „om veiligheidsredenen” niet zeggen. „Het onderzoek richt zich op moraliteit en solvabiliteit van de lener en is vergelijkbaar met de BKR-toets. We willen echter niet zo transparant zijn dat het onderzoek manipuleerbaar wordt.”
Om de risico’s voor investeerders te beperken, geldt de eis om de inleg te spreiden over minimaal tien leners. Mocht een klant niet aan zijn verplichtingen kunnen voldoen, dan schakelt Boober incassobureau Intrum Justitia in.
Drijver is nog geen wanbetalers tegengekomen. „Dat kan ook bijna niet. Pas na een maand voeren we de eerste incasso’s uit. Bij het vergelijkbare zopa.com in Groot Brittannie ligt het percentage wanbetalingen op 0,05.”
Boober is geen bank en daarom niet gehouden aan de wettelijk zorgplicht. Volgens Drijver betekent dit niet dat consumenten zich bij Boober in de problemen kunnen lenen. „Wij willen pertinent geen overkreditering. Om dit te voorkomen hanteren wij Nibudnormen. Wij zijn geen cowboys, maar willen gewoon een gezonde marktplaats zijn.”
Kamerleden stelden na de start van Boober kritische vragen. Vorige maand zag toenmalig minister Zalm van Financiën „dit nieuwe initiatief niet zonder meer als een risico, maar ook als een kans om de financiële sector dynamisch te houden.” De Vereniging Consument en Geldzaken waarschuwt dat een relatief groot risico bij de consument komt te liggen. De Consumentenbond is blij dat de AFM de website kritisch volgt.
Woordvoerster Alice Jentink van de AFM kan echter nog niets vertellen over de bevindingen van de toezichthouder. „We toetsen op dit moment hoe dit initiatief zich verhoudt tot het wettelijk kader.” Oftewel, ze onderzoeken of Boober zich ook moet onderwerpen aan het toezicht van de waakhond. Zolang die vraag niet is beantwoord, lijkt voorzichtigheid geboden. Zeker bij Tamara met haar C-rating.