Economie

Super de Boer grijpt naar prijswapen

AMSTERDAM (ANP) - Consumenten hebben vaak de indruk dat de supermarktketen Super de Boer te duur is. Daar moet verandering in komen, vindt topman Jan Brouwer van het moederbedrijf Laurus.

2 March 2007 20:06Gewijzigd op 14 November 2020 04:34

Wekelijks worden er daarom tientallen prijzen verlaagd en de winkels gaan meer nadruk leggen op aanbiedingen.Super de Boer wordt over het algemeen wel gezien als een kwaliteitswinkel, maar aan een gunstig prijsimago schort het nog. „We moeten laten zien dat we goedkope merken van goede kwaliteit hebben”, zei Brouwer vrijdag.

De „exacte hoogte” van de prijzen doet er wat de bestuursvoorzitter betreft dan ook niet zo veel toe. „Het gaat erom hoe de consument ze ervaart.” Daarom zal Super de Boer in zijn winkels meer en duidelijker reclame maken voor zijn aanbiedingen. De koopjes worden bovendien aangescherpt, zei Brouwer.

Het prijsoffensief van Laurus maakt deel uit van een poging om Super de Boer in Nederland weer op de kaart te zetten. De tijd is daar rijp voor, denkt Brouwer, nu Laurus afscheid heeft genomen van een beladen verleden. De ketens Edah en Konmar zijn verkocht en Laurus gaat alleen verder met Super de Boer. „We hebben schoon schip gemaakt en een basis gelegd voor de toekomst.”

Laurus heeft een moeilijk jaar achter de rug. Onder druk van de banken heeft de onderneming Edah en Konmar van de hand gedaan. Met de opbrengst moest de schuldenlast worden gereduceerd. Dat is gelukt. In een jaar tijd is de schuld verminderd van 359 miljoen naar 78 miljoen euro. „In financieel opzicht is de erfenis uit het verleden voor Super de Boer beperkt”, zei Brouwer.

Niet alleen prijsverlagingen moeten de positie van Super de Boer in het overgangsjaar 2007 verbeteren. Zo wordt het assortiment uitgebreid, onder meer met luxere huismerkproducten en voordeelverpakkingen. Ook worden er vijftig winkels met „onvoldoende perspectief” afgestoten en investeert Laurus 20 miljoen euro in het moderniseren van een aantal filialen. „Het is een vol bord om ons sterk op de kaart te zetten. We zullen onze handen er aan vol hebben”, verklaarde Brouwer.

Om definitief afscheid te nemen van zijn verleden, zal Laurus ook van naam veranderen. Over de nieuwe naam is volgens Brouwer nog geen besluit genomen, maar het „ligt in de lijn der verwachting” dat Laurus voortaan als Super de Boer verder gaat.

Om van Super de Boer een gezonde organisatie te maken, moet Laurus wel de portemonnee trekken. Daarom keert het bedrijf in 2007 niet terug in de zwarte cijfers. Wel zal het verlies aanzienlijk kleiner zijn dan de 45 miljoen euro negatief over afgelopen jaar. Super de Boer zal op operationeel niveau ongeveer quitte spelen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer