Chrysler gaat samenwerken met Chinese automaker
STUTTGART (ANP) - De raad van toezicht van het autoconcern DaimlerChrysler heeft ingestemd met een samenwerking tussen de Amerikaanse dochter Chrysler en de Chinese autofabrikant Chery. De twee bedrijven gaan samen kleine personenauto’s maken.
Dat maakte DaimlerChrysler dinsdag bekend. De Chinese regering moet de overeenkomst nog goedkeuren. Verwacht wordt dat deze eind maart rond zal zijn.De nieuwe auto wordt, mogelijk vanaf 2009, wereldwijd op de markt gebracht. Het zwaartepunt komt echter te liggen in West-Europa en Noord-Amerika.
Chrysler zit in zwaar weer omdat Amerikanen zich meer en meer afkeren van grote, benzine slurpende wagens en kiezen voor kleinere en zuinigere auto’s. Dergelijke voertuigen ontbreken in het assortiment van de Amerikaanse fabrikant, die daardoor terrein verliest ten opzichte van met name Japanse concurrenten.
Chrysler leed vorig jaar een verlies van bijna 1,5 miljard dollar (1,15 miljard euro) en schrapt de komende jaren 13.000 banen om weer winstgevend te worden. Moederbedrijf DaimlerChrysler overweegt het Amerikaanse zorgenkindje zelfs helemaal van de hand te doen. Het zou daarover al in onderhandeling zijn met het eveneens Amerikaanse General Motors.
Ook First Automotive Works (FAW), de grootste autofabrikant van China, heeft mogelijk interesse om het verlieslijdende Chrysler te kopen. Dat berichtte de krant Oriental Morning Post in Sjanghai gisteren op basis van bronnen bij het Chinese bedrijf. Vertegenwoordigers van FAW zouden in de Verenigde Staten zijn voor gesprekken, aldus het dagblad.
Veel Chinese autofabrikanten proberen door buitenlandse overnames het wereldwijde succes van Japanse en Koreaanse branchegenoten als Toyota navolging te geven. Zo kocht Nanjing Automobile Group in 2005 de failliete Britse automaker MG Rover. Daarna schreef het geschiedenis door de opening van een fabriek in de VS aan te kondigen.
Analisten betwijfelen evenwel of een Chinees overnamebod op Chrysler kans van slagen heeft. Het Amerikaanse concern zou daarvoor te groot en te duur zijn. Zakenbank Morgan Stanley schat de boekwaarde van Chrysler op ruim 9 miljard dollar. De totale winst van de Chinese auto-industrie, inclusief die van toeleveranciers, bedroeg in 2006 omgerekend 9,9 miljard dollar.
Daarnaast zien analisten ook politieke obstakels voor een eventuele overname van Chrysler door FAW. Het idee dat de derde autofabrikant van de VS in Chinese handen komt, zal op veel weerstand stuiten van politici en vakbonden, menen kenners.