RandstadRail kost Haagse wethouder de kop
DEN HAAG (ANP) – De grote problemen met de nieuwe spoorverbinding RandstadRail hebben een eerste politieke slachtoffer gemaakt. VVD’er Pieter van Woensel, de Haagse wethouder verkeer en vervoer, trad dinsdag af. Van Woensel zei dat hij vertrekt omdat het budget voor het traject met 12 miljoen euro is overschreden.
Van Woensel nam in september 2004 plaats in het Haagse college. Eerst als wethouder economie en personeel, en sinds april 2006 op de post verkeer en vervoer.Twee weken geleden viel het college van Den Haag nog bijna over Van Woensels plannen voor een autoluwe binnenstad, toen de VVD uit de coalitie stapte. Na bemiddeling door Anke van Kampen maakte het college een herstart. Volgens Van Woensel hebben deze problemen niet met zijn aftreden te maken. „Ik ben politiek verantwoordelijk voor de aanleg van de RandstadRail binnen het budget", aldus de 36–jarige Van Woensel. Daarop trok hij zijn conclusies.
Van het budget van 451 miljoen euro was 12 miljoen euro afgehaald voor een tunnel bij het station Den Haag Centraal. Nu blijkt echter dat het project niet te realiseren is zonder die 12 miljoen, volgens Van Woensel.
Het lightrailsysteem in de regio Den Haag–Rotterdam–Zoetermeer kampt al maanden met problemen. Eind november raakten in Den Haag zeventien mensen gewond toen twee voertuigen van RandstadRail kort na elkaar ontspoorden. Dat waren de laatste in een reeks ontsporingen, die verschillende oorzaken hadden. De Inspectie Verkeer en Waterstaat legde de lijn tot nader order stil.
Na de laatste ontsporingen bleek een aantal van de zestig wissels op het spoor te zijn beschadigd. Maandag werd de laatste beschadigde wissel vervangen. Volgens Van Woensel zullen zijn aftreden en de kostenoverschrijdingen geen verdere vertraging opleveren voor RandstadRail.
De Haagse SP–fractie wil naar aanleiding van het opstappen van de wethouder een raadsonderzoek naar het functioneren van het gemeentebestuur van de stad. Volgens de partij heeft het college van burgemeesters en wethouders de eerder ontstane crisis over het Verkeerscirculatieplan (VCP) gebruikt als bliksemafleider voor de problemen die zich de afgelopen tijd met RandstadRail hebben voorgedaan.
„Het was niet de vraag óf hij op zou stappen, maar meer de vraag wànneer dat zou gebeuren", aldus SP–raadslid Tymen Colijn. „Opvallend was vooral het gebrek aan enthousiasme bij veel andere raadsfracties om de kwestie eerder te bespreken in de gemeenteraad. Tijdens de raadsvergadering van 15 februari is er door de SP–fractievoorzitter expliciet gevraagd of er meer problemen waren naast het VCP. Dit werd toen in alle toonaarden ontkend".
Ook voor het CDA kwam het vertrek van Van Woensel niet als een verrassing. „Dit is een doekje voor het bloeden", aldus fractievoorzitter Michel Santbergen. „Achter het opstappen van deze wethouder gaat veel meer schuil". Het CDA wil in de gemeenteraadsvergadering van 8 maart de ontstane situatie bespreken.
Reizigersorganisatie Rover heeft geen goed woord over voor Van Woensel. „Hij loopt weg voor zijn verantwoordelijkheid. Hiervoor valt geen enkel respect op te brengen. Nu met de staart tussen de benen wegrennen is een regelrechte blamage".