Kennisbon inspireert vooral kleinste bedrijven
DEN HAAG (ANP) – Vooral de kleinste bedrijven hebben vorig jaar kennis ingekocht met de zogeheten innovatievoucher voor het midden– en kleinbedrijf. Het agentschap SenterNovum van Economische Zaken verstrekte in 2006 6000 kennisbonnen. Van de aanvragers had 70 procent minder dan tien werknemers in dienst.
Uit dinsdag gepubliceerde onderzoeken concludeert het ministerie ook dat de kennisbonnen een belangrijke nieuwe groep ondernemers stimuleren een meer vernieuwend beleid te voeren. Van de bedrijven die in 2006 een voucher hebben ontvangen, vroeg twee derde voor het eerst hulp van SenterNovum bij vernieuwing van hun werk. De aanvragers kwamen uit vrijwel alle sectoren.Met de vouchers kunnen bedrijven voor 2500 euro of 7500 euro deskundigheid inkopen bij kennisinstellingen, zoals universiteiten en hogescholen. Doel is bedrijven te stimuleren gebruik te maken van kennis die anders op de plank blijft liggen, terwijl het de ondernemingen verder kan helpen.
Het aantal verstrekte kennisbonnen verdubbelde vorig jaar tot 6000, nadat het Centraal Planbureau (CPB) op basis van proeven in 2004 en 2005 concludeerde dat de vouchers het midden– en kleinbedrijf daadwerkelijk stimuleren tot vernieuwing. Zo bleek in 2005 dat van elke honderd bedrijven met een voucher 65 ondernemingen zonder die subsidie niet bij een kennisinstelling zouden hebben aangeklopt.