Inspectie eist protocol voor operatie patiënt
DEN HAAG - Ziekenhuizen moeten operaties bij patiënten volgens een vast protocol gaan voorbereiden. De Inspectie voor de Gezondheidszorg eist in een dinsdag verschenen rapport binnen drie maanden maatregelen voor een gestandaardiseerd, operatief proces.
De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) moet hierbij het voortouw nemen. Vanaf eind 2008 gaat de inspectie toetsen of de ziekenhuizen de te nemen maatregelen hebben geïmplementeerd.Aanleiding voor de maatregel is het feit dat ziekenhuizen hun zaken in de fase voorafgaand aan de operatie nog steeds niet op orde hebben. Zo blijkt in veel ziekenhuizen sprake te zijn van een wirwar aan procedures en formulieren, waardoor het patiëntendossier rommelig is opgebouwd.
Informatie over hetgeen artsen met hun patiënten hebben besproken, blijkt in 76 van de 83 dossiers (91,6 procent) te ontbreken. In 29 procent van de verslagen ontbreekt zowel het patiëntnummer als de naam van de hoofdbehandelaar.
Met behulp van enquêtes verzamelde de inspectie informatie bij 94 algemene en 8 academische ziekenhuizen. Van 23 ziekenhuizen waar de inspectie een bezoek bracht, werden 83 dossiers gecontroleerd. „Variabele gegevens als bloeddruk en gewicht worden regelmatig overgeschreven, zonder dat duidelijk is op welk moment de waarden zijn gemeten. Bij medicatiegegevens is vaak niet duidelijk welke lijst het meest recent of het meest betrouwbaar is”, aldus het rapport.
De inspectie wil dat ziekenhuizen binnen een jaar met een landelijk format voor de dossiervoering komen. Uiterlijk in 2008 moet het dossier in elk ziekenhuis „eenduidig, efficiënt en toegankelijk” zijn.
Het overzicht dat de hoofdbehandelaar in de fase voorafgaand aan de operatie heeft, is volgens het rapport onvoldoende. De inspectie pleit voor een regiedokter die het centrale aanspreekpunt is voor de patiënt.
Ook de afstemming tussen chirurgen en anesthesiologen moet beter. „De kans dat de hoofdbehandelaar kennisneemt van alle relevante bevindingen in de voorbereidingsfase en daarop zijn beleid kan aanpassen, is klein”, aldus het rapport.
Een woordvoerster van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen zegt in een reactie verbaasd te zijn over de harde inzet van de inspectie. „De conclusies en aanbevelingen waren al in november bekend. Op basis daarvan heeft al het nodige overleg plaatsgevonden tussen de inspectie en andere spelers over het inzetten van verbeteringen.” Aanwijzingen dat ziekenhuizen geconstateerde misstanden onder de pet houden, zijn er niet, aldus de NVZ.
Directeur Iris van Bennekom van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) roept ziekenhuizen op de door de inspectie voorgestelde verbeteringen voortvarend aan te pakken. „Openheid over zaken die misgaan is een goede zaak, maar dit moet wel gevolgd worden door concrete maatregelen en een betere borging van patiëntenrechten. Als dit uitblijft, wordt het vertrouwen van de burger in de zorg geschaad en dat is een slechte zaak.”