Markt gratis kranten nog niet verzadigd
ROTTERDAM (ANP) - De markt voor gratis dagbladen is nog niet verzadigd. Als er nog een nieuw gratis dagblad verschijnt, zou meer dan de helft van de dagbladlezers die krant willen lezen.
Dat blijkt uit Onderstroom, barometeronderzoek van mediabureau Stroom, uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos & Jansen, onder 875 dagbladlezers van 18 jaar en ouder.Ruim een derde van de Nederlanders leest voornamelijk een gratis dagblad. De helft van de ondervraagden leest regelmatig Sp!ts en Metro, 10 procent leest De Pers. Bijna 90 procent beoordeelt de kwaliteit van Metro en Sp!ts als voldoende tot zeer goed. Een op de tien ondervraagde lezers noemt de kwaliteit zelfs erg goed. De Pers krijgt bijna dezelfde beoordeling, maar scoort wel vaker onvoldoendes.
Bijna een derde van de lezers van gratis dagbladen heeft De Pers inmiddels in handen gehad. De ene helft leest het blad liever dan Metro of Sp!ts, terwijl de andere helft De Pers juist niet uitnodigend vindt om te lezen en de voorkeur geeft aan de concurrenten.
Uit onderzoek van communicatie- en adviesbureau Universal Media en marketingbureau Tapps onder 665 mensen van 20 tot 49 jaar komen overigens hele andere resultaten naar voren. Hieruit bleek gisteren dat ruim 70 procent Metro en Sp!ts links laat liggen sinds de komst van De Pers. Het merendeel van deze respondenten heeft De Pers overigens pas één keer gelezen en slechts 3 procent gaf aan deze gratis krant dagelijks te lezen.
Metro, Sp!ts en De Pers moeten hoe dan ook wel gratis verkrijgbaar blijven. Op het moment dat de titels geld zouden kosten, zou 68 procent van de respondenten uit het onderzoek van Stroom namelijk afhaken.