Altijd de juiste versnelling bij de hand

Traploos schakelen, de versnelling vinden die precies bij je past. Het is de droom van menig fietser. Met de komst van het versnellingssysteem NuVinci wordt die wens vervuld, meent Batavus. De fietsfabrikant rust drie types uit met dit „revolutionaire” concept.

23 February 2007 13:08Gewijzigd op 14 November 2020 04:33

De NuVinci is het eerste versnellingssysteem dat tandwielen en palletjes overboord heeft gezet. In plaats daarvan doen roterende kogels het werk. Zij maken traploos schakelen mogelijk. Haperen, doortrappen, verkeerd schakelen of net die ene gewenste versnelling missen, is dankzij NuVinci verleden tijd, Batavus.Toeren op een fiets met het NuVincisysteem is een bijzondere ervaring. De gebruikelijke klik bij het schakelen en het gevoel dat de versnelling goed pakt, zijn afwezig. Bij de NuVinci voel je vrijwel niets. Het enige is wat weerstand tijdens het draaien aan het rechterhandvat, waardoor de fiets lichter of zwaarder gaat trappen. Het schakelen verloopt soepel en vloeiend en is zowel in rust als tijdens het fietsen mogelijk. Verdraai je het handvat geleidelijk, dan valt haast niet op dat het trappen meer of minder inspanning kost. Overigens verdraagt het systeem ook een flinke zwieper aan de draaischakelaar, waardoor je met grotere sprongen door het versnellingsbereik gaat. Zo kun je vlot vaart maken.

De gekozen versnelling wordt niet -zoals bij conventionele systemen- met cijfers aangeduid, maar grafisch in een venster weergegeven door middel van een oranje curve. Dat is even wennen. Hoe zwaarder de versnelling, hoe vlakker deze lijn.

„Het bereik van de NuVinci is het beste te vergelijken met dat van een traditionele naaf met acht versnellingen”, weet Fred Brands, productmanager bij Batavus. „Het grote voordeel van het traploze systeem is dat de verstelmogelijkheden legio zijn. Daar komt bij dat je bij de NuVinciversnellingsnaaf nauwelijks energie verliest, wat bij tandwielen wel het geval is. Vrijwel alle energie vertaalt zich bij dit concept in beweging.”

Batavus ziet de NuVinci als een grote doorbraak en verwacht er veel van. Het nieuwe systeem is in principe op allerlei types toepasbaar, maar voorlopig rust de fietsenfabrikant alleen stadsfietsen met de NuVinci uit. Of het daarbij blijft, wil Brands niet vertellen. Hij verwacht het nieuwe product niet op racefietsen tegen te komen. „De NuVincinaaf weegt ten minste 1 kilo zwaarder dan de conventionele systemen, terwijl bij racefietsers elke gram telt.”

Meer nadelen van de vinding weet de productmanager niet op te sommen. „Vuil en vocht hebben geen vat op de dichte naaf. Het systeem is daardoor onderhoudsvrij en zeer slijtvast. In Amerika houdt een NuVinci versnellingsnaaf op een testfiets het al 35.000 kilometer uit.”

Roterende kogels

Batavus ontdekte het NuVinci Smooth Cruise CVT (continu variabel transmissiesysteem) drie jaar geleden op een beurs in Las Vegas. Het product -bedacht door het Amerikaanse ingenieursbureau Fallbrook Technologies- bevond zich toen in een experimenteel stadium. De NuVinci is een traploos regelbare versnellingsnaaf die met roterende kogels schakelt. Wanneer er aan de schakelaar op het stuur wordt gedraaid, verschuiven deze kogels. Dankzij die beweging verandert de diameter van het contactoppervlak van de kogels, waardoor de versnelling lichter of zwaarder wordt.

Inmiddels heeft Batavus de Personal Bike NuVinci, de Ouverture NuVinci en de Adagio NuVinci met het versnellingssysteem uitgerust. Adviesprijzen zijn respectievelijk 899, 999 en 1499 euro. De Personal Bike en de Ouverture staan begin april in de winkel. De Adagio won kortgeleden de titel Fiets van het Jaar en is met ingang van mei verkrijgbaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer