Consument

Strak in elk interieur

Koud en glad. Hoort in een fabriekshal thuis. Die vooroordelen hebben de meeste mensen bij een giet- of vloeivloer. De laatste jaren duikt de betonnen ondergrond echter steeds vaker in woonkamers op. Het gladde grondvlak blijkt zo zijn charmes te hebben.

Gisette van Dalen-Heemskerk
23 February 2007 13:06Gewijzigd op 14 November 2020 04:33
In woningen gaat de vloer levenslang mee.
In woningen gaat de vloer levenslang mee.

Eén ding is zeker: houten meubels komen prachtig tot hun recht op een betonvloer. Vooral consumenten die van een strakke stijl houden, zullen hem waarderen. De mogelijkheden zijn groot. Effen of gevlamde vloeren. Zijde- of hoogglans.Wie heeft er echter ervaring met zo’n vloer? Tik gietvloer in op www.google.nl en de verhalen borrelen op. Van consumenten die razend enthousiast zijn tot mensen die diep teleurgesteld raakten. Het is in ieder geval duidelijk dat een gietvloer niet op een namiddag moet worden gekocht. Zeker omdat de markt nog jong is, is een goede voorlichting van groot belang.

In de industriële wereld is de gietvloer al sinds de jaren ’60 populair. Het grote voordeel is namelijk de vloeistofdichtheid. Bovendien is hij bestand tegen chemische vloeistoffen. Sinds een aantal jaar richten verschillende bedrijven zich op de toenemende vraag bij particulieren.

Eén daarvan is Senso Vloeren, met showrooms in Amstelveen en Veenendaal. Oprichter David Bols startte zes jaar geleden als verkoper bij een bedrijf dat industriële gietvloeren produceerde. Steeds vaker kreeg die onderneming vragen over gietvloeren voor de esthetische markt, dus voor huizen, showrooms en kantoren. „Bedrijven speelden daar onvoldoende op in. Consumenten zijn veel kritischer en stellen andere eisen. Hun vloer moet vooral mooi zijn en netjes liggen.”

In 2004 ontmoette hij twee broers die jaren ervaring hadden opgedaan bij een van de grootste vloerenbedrijven in de Benelux. Dat was het moment waarop de jonge ondernemer besloot te starten met Senso Vloeren.

Met succes. Inmiddels werken er 35 werknemers bij het jonge bedrijf. Vorig jaar groeide de omzet met 300 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het klantenbestand van Senso bestaat voor 80 procent uit zakelijke klanten. „Daarbij moet je denken aan winkelketens zoals Hugo Boss en Tommy Hilfiger en bijvoorbeeld de showroom van Bugatti in Düsseldorf.” De overige 20 procent bestaat uit particulieren. „Dat segment groeit momenteel heel hard. Afgelopen jaar hadden we zo’n 550 projecten bij particulieren thuis. Dit jaar verwacht ik dat 40 procent van onze omzet uit de particuliere markt gaat komen.”

Geen naden
Een gietvloer past volgens Bols in elk interieur. „Doordat de vloer geen naden heeft, ontstaat er een maximale, ruimtelijke werking. Bovendien kan er wat kleur betreft veel. Heeft iemand een bankstel van zwart met bruine stof? Wij kunnen de kleur van de vloer daar precies op afstemmen. Verder past er prima vloerverwarming onder.”

Bijkomend voordeel is het gemakkelijke onderhoud. „Stofzuigen, dweilen of even met een swiffer eroverheen. Een schoonmaakmiddel is in de meeste gevallen niet nodig.”

Nadelen weet de directeur van Senso nauwelijks te noemen. „Zou de gietvloer in een extreem geval een rare beschadiging oplopen, dan is het moeilijk om dat onzichtbaar te repareren. En de vloer is niet mee te verhuizen. Dat kan ook een nadeel zijn.”

Vooral consumenten met een bovenmodaal inkomen tonen volgens Bols interesse. Er hangt namelijk een pittig prijskaartje -zo’n 90 euro per vierkante meter- aan een gietvloer. Dat komt mede doordat de materiaalkosten hoog zijn. Bovendien moeten de leggers vier keer terugkomen.

Als eerste brengen ze een hechtingslaag aan. De volgende dag komt daarop een dichtzetmassa. Die zorgt ervoor dat de ondergrond helemaal glad is. De derde laag is de gietvloer zelf. De leggers gieten dan een soort vla over het bodemoppervlak. Als laatste volgt de toplaag. Deze biedt bescherming tegen krasjes en slijtage. „In woningen gaat de vloer levenslang mee. In scholen en andere gebouwen waar het gebruik heel intensief is, brengen we iedere drie jaar een nieuwe toplaag aan. We adviseren klanten overigens wel om viltjes onder de meubels aan te brengen zodat er minder makkelijk krassen ontstaan. Maar dat is ook het geval bij parket.”

Vakwerk
Er bestaat veel kwaliteitsverschil in gietvloeren. „In een nieuwbouwwoning raden wij altijd een exemplaar op basis van polyurethaan aan. Dit materiaal is scheurbestendig en daardoor geschikt voor een woning waarvan de ondergrond nog iets zou kunnen werken. Epoxyvloeren zijn voordeliger, maar de kans op scheuren en verkleuring is groter.”

De vloeren op basis van polyurethaan zijn leverbaar in twee kwaliteiten. „De aromatische verkleurt op termijn. De alifatische verkleurt niet en is blijvend elastisch. Daardoor is dat de duurste variant.”

Op internet bieden sommige bedrijven doe-het-zelfpakketten aan. Bols staat er huiverig tegenover. „Ons personeel krijgt een opleiding van twee jaar. Een mooie gietvloer maken is vakwerk.”

Meer informatie: www.gietvloer.nl, www.allesover-vloeren.nl.

Tips voor potentiële gietvloerkopers

Bij de aanschaf van een gietvloer zijn een paar punten van belang:

Kies een bedrijf dat gericht is op de consumentenmarkt.

Wie veel waarde hecht aan zekerheid kan kiezen voor een CBW-lid (Centrale Branchevereniging Wonen). Erkende woonwinkels bieden consumenten extra garanties.

Vraag referenties op en bezichtig voorbeeldvloeren.

Bij veel bedrijven geldt: Hoe meer vierkante meters, hoe lager de prijs per vierkante meter. Het kan dan aantrekkelijk zijn om ook bijvoorbeeld in de douche een gietvloer te laten leggen.

Een gietvloer is duurzaam, maar niet krasloos. Wie absoluut geen krassen wil, kan beter plavuizen overwegen.

Welke vloer ligt er in de woonkamer?

Tapijt: 47 procent.

Laminaat: 30 procent.

Hout: 8 procent.

Gietvloer: 1 procent.

Anders: 14 procent.

Bron: www.101woonideeen.nl.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer