Sanering bij Airbus vertraagd
PARIJS - Het reorganisatievoorstel dat de Europese vliegtuigbouwer Airbus dinsdag zou presenteren loopt vertraging op. De landen die deelnemen in Airbus zijn het niet eens over de werkverdeling voor de bouw van een nieuw toestel van Airbus, de A350.
Dat maakte de vliegtuigbouwer maandag bekend. Naar de presentatie van de reorganisatie wordt met spanning uitgekeken, omdat er vermoedelijk veel banen verloren zullen gaan. De betrokken landen -Frankrijk en Duitsland voorop- willen de schade ieder voor zich zo veel mogelijk beperken. In de Franse pers werd maandag gespeculeerd dat de reorganisatie in elk van deze landen 3000 tot 4000 banen zal kosten.Het bestuur van Airbus was zondag nog bijeen voor overleg over Power 8, zoals de reorganisatie ook wel wordt genoemd. Door onenigheid heeft het bestuur de beraadslagingen onderbroken. Binnen enkele dagen zal er verder worden gepraat, aldus een verklaring. Topman Louis Gallois heeft de betrokken partijen opgeroepen snel tot overeenstemming te komen.
Het reorganisatieplan Power 8 is bedoeld om de komende jaren miljarden op kosten te besparen, maar moet ook aangeven hoe de vliegtuigbouw van Airbus in de toekomst gestalte moet krijgen. In dat kader is het onder meer van belang hoe en waar het nieuwste toestel van Airbus, de A350, zal worden gemaakt. Frankrijk en Duitsland hopen daar zelf zo gunstig mogelijk uit te komen.
Power 8 omvat in zijn oorspronkelijke opzet acht punten en werd in de steigers gezet door oud-Airbustopman Christian Streiff, die maar honderd dagen aan het roer heeft gezeten. De uitwerking liet hij over aan Gallois. Die heeft inmiddels nog een negende onderdeel aan het voorstel toegevoegd: klanttevredenheid.
Gallois zei in de verklaring dat zijn voorstel een evenwichtig geheel vormt dat kan bijdragen aan het vergroten van de concurrentiekracht van Airbus. Hij zei verder dat werknemers graag duidelijkheid willen hebben over hun positie bij het concern. Bij Airbus werken nu 55.000 mensen. Volgens speculaties zullen er bij de reorganisatie ongeveer 10.000 banen verloren gaan.
De positie van de Europese vliegtuigbouwer is de afgelopen tijd verzwakt ten opzichte van zijn Amerikaanse concurrent Boeing. Airbus heeft te kampen met vertraging bij de levering van de A380, een enorm toestel met over de volle lengte twee verdiepingen. Het concern loopt als gevolg daarvan omzet mis. Bovendien moet het in de buidel tasten voor schadevergoedingen aan luchtvaartmaatschappijen die langer op de A380 moeten wachten.