Florence houdt tram door binnenstad niet tegen
FLORENCE - Zeven jaar hebben Florentijnen de tram uit hun binnenstad kunnen weren. Maar nu moet het wereldberoemde baptisterium het spoor naast zich dulden.
De kogel is door de kerk. Florence krijgt een tram door het centrum. Dat is het resultaat van de bindende aanbevelingen van een commissie van het ministerie van Cultuur.Veel Florentijnen hopen dat de koepel van de 14e eeuwse kathedraal of de vroeg-middeleeuwse doopkapel niet naar beneden komt. De trotse Florentijnen zijn bang dat trillingen door toedoen van de nieuwe tramlijn gevolgen hebben voor de kwetsbare binnenstad van Florence, die prominent op de Werelderfgoedlijst van de Unesco staat.
De tramlijn, een van drie die in de Toscaanse hoofdstad worden geïntroduceerd, moet het kleine vliegveld van Florence verbinden met de binnenstad. Het besluit was al in 2000 door de (linkse) gemeenteraad genomen als een oplossing om het ook in Florence groeiende verkeersprobleem het hoofd te bieden. Het half miljard euro kostende project wordt gefinancierd door overheid en bedrijfsleven.
Het geld kon lange tijd in de knip blijven door protesten tegen een van de tramlijnen die dwars door het centrum zou moeten lopen en het wereldberoemde baptisterium en de Sint-Jankathedraal op een paar meter afstand zou passeren. De doopkapel, die onder andere door de Florentijnse dichter Dante werd beschreven, is het symbool van de stad.
Over de geschiedenis van de achthoekige kapel bestaat weinig helderheid, maar men neemt aan dat de bouw tussen de zesde en negende eeuw heeft plaatsgevonden.
De decoraties aan de binnenzijde gelden als een hoogtepunt van de vroege renaissance. Grote kunstenaars als Donatello en Brunelleschi hebben eraan gewerkt. Het beroemdst zijn waarschijnlijk de oostelijke deuren van Lorenzo Ghiberti, die door Michelangelo werden omschreven als „deuren van het paradijs.”
Over de schade die de tram kan veroorzaken is niet iedereen het eens. Maar een montagefoto in de pers van reusachtig ogende trams langs de iel lijkende doopkapel, sloeg in als een bom. De tramstellen, van Italiaans fabricaat, zijn haast identiek aan die in Rome rijden en dat zijn grote, zware rijtuigen die op een trein lijken. Tegenstanders komen vooral uit de hoek van kunstkenners en rechtse politici, die tot dinsdag hebben gepoogd een volksraadpleging te organiseren. Ook een behoorlijk deel van de bevolking heeft zijn bedenkingen.
Maar alle moeite was tevergeefs. Deze week sprak een technische commissie van het ministerie van Cultuur het salomonsoordeel uit. De tramlijn kan er komen. Er zijn enkele maren. De commissie heeft wel een paar voorwaarden gesteld. Er mag geen halte voor het baptisterium komen, de trams moeten met lage snelheid langs de doopkapel rijden en er mag op dat gedeelte van het tracé geen bovenleiding komen.