Opnieuw zware slag voor Motor City
DETROIT (ANP) - Het deze week aangekondigde ontslag van 13.000 werknemers bij autofabrikant Chrysler is opnieuw een zware slag voor de Amerikaanse auto-industrie en de autohoofdstad Detroit. Motor City is nog steeds aan het bijkomen van de massaontslagen bij General Motors en Ford.
Volgens het Amerikaanse onderzoeks- en detacheringsbureau Challenger, Gray & Christmas zijn sinds 1999 bijna 790.000 banen geschrapt in de auto-industrie in de Verenigde Staten. Daarvan verdwenen meer dan 130.000 banen sinds begin 2005.Een groot deel van de ontslagen viel in de omgeving van Detroit, Michigan, waar GM is gevestigd. Ford Motor heeft zijn hoofdkantoor in de voorstad Dearborn en Chrysler Group is gevestigd in het nabijgelegen Auburn Hills.
De drie grote Amerikaanse autoconcerns GM, Ford en Chrysler zien zich geconfronteerd met miljardenverliezen. Ford leed vorig jaar een recordverlies van 12,7 miljard dollar. Chrysler, onderdeel van het Duits-Amerikaanse DaimlerChrysler, boekte in 2006 een verlies van 1,5 miljard dollar. GM stelde de publicatie van zijn jaarcijfers uit, maar verloor 3 miljard dollar in de eerste negen maanden van 2006 en 10,6 miljard dollar in heel 2005.
De autoverkoop van de Amerikaanse autobedrijven staat onder grote druk door felle concurrentie van vooral Aziatische automerken en de hoge brandstofprijzen. Vooral brandstofzuinige Japanners als de hybride Toyota Prius zijn populair. Daardoor zien de Amerikaanse fabrikanten hun marktaandeel in eigen land almaar verder teruglopen. Ook kampen de concerns met kostbare pensioen- en ziektekostenregelingen voor hun werknemers en overcapaciteit in hun fabrieken.
Om deze problemen het hoofd te bieden, moesten de autoconcerns fors snijden in hun personeelsbestand. Zo bood GM vertrekregelingen aan 34.000 werknemers aan en sluit het twaalf fabrieken. Ford is bezig in Noord-Amerika tot 45.000 banen te schrappen en 16 vestigingen te sluiten. Inmiddels zijn al meer dan 70.000 mensen vertrokken bij GM en Ford. Bij Chrysler verdwenen bij een herstructurering in 2001 al 26.000 banen en werden 16 fabrieken gesloten.
Ook de autotoeleveranciers in de VS voelen de gevolgen van de malaise in de autosector. In totaal vroegen de afgelopen jaren 29 Amerikaanse toeleveranciers uitstel van betaling aan. Het in surseance verkerende Delphi stuurde 14.000 werknemers de laan uit als onderdeel van een reorganisatie.
Daar staat tegenover dat de Japanse autoconcerns steeds meer mensen aannemen in de VS. De associatie van Japanse automakers maakte onlangs bekend dat ze de komende paar jaar van plan is nog eens 4700 extra fabriekswerkers aan te nemen in de VS.
Toyota Motor is de grootste Japanse autobouwer in de VS met ongeveer 37.000 werknemers in 14 vestigingen. Inclusief toeleveranciers en dealers werken bijna 400.000 mensen voor Toyota in Noord-Amerika. Het Japanse bedrijf koopt jaarlijks voor ruim 28 miljard dollar onderdelen, goederen en diensten in de VS.