Koninklijk Huis

Koningin schenkt bus aan DAF Museum

Het DAF Museum in Eindhoven heeft er sinds maandag een mooie aanwinst bij: een koninklijke bus. Donkerblauw staat hij te glimmen tussen rode DAF-brandweerwagens, groene DAF-legertrucks en bonte DAF’jes. „Wij voelen ons met het bezit van de AA-81 een beetje een onderdeel van het koninklijke staldepartement”, aldus vicevoorzitter van het museumbestuur J. F. A. Staals maandag bij de overhandiging van de bus, die vorig jaar is vervangen door een nieuwe.

W. G. Hulsman
16 February 2007 08:57Gewijzigd op 14 November 2020 04:31
De stalmeester van de koningin, kolonel G. E. Wassenaar, bracht bij de overhandiging van de koninklijke bus het vaandel van koningin Beatrix mee dat op de bus wapperde als de vorstin het voertuig gebruikte. Vicevoorzitter van het museum Staals nam het vaa
De stalmeester van de koningin, kolonel G. E. Wassenaar, bracht bij de overhandiging van de koninklijke bus het vaandel van koningin Beatrix mee dat op de bus wapperde als de vorstin het voertuig gebruikte. Vicevoorzitter van het museum Staals nam het vaa

Voor de overdracht kwam de stalmeester van Hare Majesteit de Koningin, kolonel der Koninklijke Marechaussee G. E. Wassenaar, zelf naar Eindhoven. Hij bracht een bijzonder extraatje mee: het vaandel van koningin Beatrix, dat de bus sierde als zij er gebruik van maakte. Het oranje vlaggetje met boven op de stok een zilverkleurig kroontje prijkt nu bij de rechterspiegel van de bus.„Dat is bijzonder. Normaal mag het vaandel er alleen op als de koningin de bus gebruikt. De koningin schijnt persoonlijk toestemming gegeven te hebben dat wij het vaandel op de bus mogen zetten. Ik begreep dat ze er vertrouwen in heeft dat de bus hier in goede handen is”, zegt G. Alewijns, een van de vaste medewerkers van het museum, met trots.

Veel kilometers heeft de bus in de vijftien jaar dat hij in dienst was niet gemaakt: 77.000 kilometer staat er op de teller. „Dat valt me nog mee”, zegt bestuurslid H. Brain. „Het is eigenlijk niks”, vult Alewijns aan. „De bussen die op en neer pendelen tussen Spanje en Nederland rijden dat in een maand, schat ik. De bus werd ook alleen gebruikt bij staatsbezoeken en op Koninginnedag. Kort voor de officiële rit werd de route ook al een keer met de bus gereden om te kijken of de chauffeur wel overal kon komen, heb ik begrepen. Dat is wel verstandig. Wat denk je van Amsterdam met zijn smalle straatjes? Dan is het verstandig de route eerst een keer te verkennen”, zegt Alewijns.

Zelfs in de Koninklijke Stallen in Den Haag was het passen en meten met de bus, hoorde Alewijns maandag. „De stallen zijn destijds gebouwd voor paarden en koetsen. Deze bus is veel groter dan een koets. Met de nieuwe bus van de koningin is het nog meer manoeuvreren, omdat die nog een tikkeltje groter is dan deze.”

Geen DAF
De bus is in het DAF Museum in goede handen. Bijna honderd vrijwilligers zorgen ervoor dat motoren draaien en auto’s blinken. Ze zijn trots op ’hun’ museum en de voertuigen.

Toch zijn niet alle vrijwilligers ervan overtuigd dat de koninklijk bus in de collectie past. „Als ik goed naar de bus kijk, vraag ik mij af: wat is er nu echt DAF aan deze bus? Goed, de naam staat erop en het onderstel is van DAF, maar verder? De wieldoppen zijn nog niet eens van DAF”, zegt er een.

Voor een deel heeft hij gelijk: de motor en het onderstel zijn van DAF, de rest is van de inmiddels failliete bussenbouwer Den Oudsten uit Woerden. Aan de andere kant: het was de directie van DAF die in 1991 de bus aan de koningin aanbood.

Bezoekers van het museum mogen de bus niet in. „Wij bouwen een verhoging en zorgen dat de verlichting in de bus aan is. Iedereen kan dan goed naar binnen kijken. Als we de bus zouden openzetten, zou hij veel te hard slijten”, zegt bestuurslid Brian. „Er komen hier veel kinderen en schoolklassen. Sommige vrijwilligers houden hun hart dan soms al vast, omdat ze zuinig zijn op de spullen die hier staan.”

De bus heeft twintig comfortabele zitplaatsen. De bekleding is zacht blauwgroen. Halverwege de bus zit een klein keukentje met koelkast. Achterin is een ruim toilet en een garderoberuimte met geblindeerde ramen, een spiegel en stoeltje. Indien gewenst konden de leden van de koninklijke familie zich daar omkleden. Aan alles is gedacht.

De bus was destijds het neusje van de zalm, vertelt Alewijns. „Het was de eerste bus met luchtvering voor en achter. Daardoor kon de chauffeur de bus bij aankomst laten zakken. Dat vergemakkelijkte het in- en uitstappen.” De achteruitrijcamera en airco maakten de bus helemaal luxe.

De Nederlandse koninklijke familie was destijds uniek met een bus als vervoermiddel. „Buitenlandse bezoekers keken aanvankelijk vreemd op dat zij in een bus plaats moesten nemen. De meesten zagen echter al snel het voordeel ervan in: vooral in de steden zat je hoog en was alles goed te overzien”, hoorde Brian maandag bij de overhandiging.

De koninklijke bus AA-81 kreeg vorig jaar een opvolger. Tijdens het staatsbezoek van de groothertog van Luxemburg en zijn vrouw aan Nederland eind april en op Koninginnedag in Zeewolde en Almere werd hij voor het eerst gebruikt. Opnieuw is de bus blauw, maar hij is langer dan de vorige. De nieuwe bus biedt ruimte aan 25 personen. Achterin is royaal ruimte gereserveerd voor een toilet en een garderobe. De nieuwe bus is ook geheel van Nederlands fabricaat en gemaakt door het bedrijf VDL/Kusters.

Strandautootje
De bus is niet het enige koninklijke bezit van het museum in de lichtstad. In de tentoonstellingsruimte staat ook een bijzonder autootje, waarvan de Oranjes gebruikmaakten bij het Italiaanse vakantiehuis van prins Bernhard, Port Ercole. De DAF Kini werd in de jaren zestig getekend door de Italiaanse ontwerper Michelotti. Het strandautootje kreeg rieten stoelen en een open dak. De koninklijke familie maakte met plezier gebruik van het bijzondere vervoermiddel. Prinses Beatrix en prins Claus kregen deze DAF Kini aangeboden bij de geboorte van prins Willem-Alexander. De naam van de prins staat boven het voorwiel van de AA-98.

Toen prins Willem-Alexander tijdens Máxima’s kennismakingstoer langs alle provincies op 4 september 2001 Eindhoven aandeed en daar de DAF Kini opgesteld zag staan, nam hij er samen met zijn aanstaande vrouw met plezier plaats in. In het DAF-museum hangt een foto van dat moment.

Het museum bezit nog een DAF Kini. Die was ooit in bezit van de schatrijke magnaat Aristoteles Onassis. Het autootje nam hij altijd mee aan boord van zijn luxe jacht. Met het wagentje maakt hij Jacky Kennedy, de vrouw van de vermoorde president van de Verenigde Staten, voorafgaand aan hun huwelijk het hof. In de DAF Kini toerde hij met haar door Monte Carlo en omgeving.

Meer informatie: www.dafmuseum.nl en 040-2444364.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer