Spoorwegen boeken in 2006 goede resultaten
AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen hebben in 2006 financieel goed gepresteerd. In Nederland groeide het reizigersaantal met 5 procent, voor het tweede jaar op rij. Hoewel op sommige onderdelen van de dienstverlening de prestaties achterbleven, nam ook de waardering door de klant iets toe.
President-directeur Aad Veenman van de NS toonde zich donderdagmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers over 2006 ingenomen met de steeds toenemende belangstelling voor het reizen per trein. „Een reizigersgroei van 10 procent in twee jaar is ongekend.”Het totaalaantal reizigerskilometers steeg van 14,4 miljard in 2005 tot 15,1 miljard vorig jaar. Die groei is het gevolg van een aantrekkende economie, hardnekkige files en van kwaliteitsverbetering van het spoorproduct, aldus de NS.
Richting overheid heeft Veenman daar wel een klemmend verzoek bij. „Om de groeiende groep klanten in de toekomst goed van dienst te kunnen zijn, moet het spoor tot 2020 echt ingrijpend worden verbeterd.”
Sinds de verzelfstandiging -halverwege de jaren negentig- is dat een overheidstaak. De NS nemen hun verantwoordelijkheid al, zegt hij: „Wij investeren derden miljoenen in verdere vernieuwing van de vloot en in aantrekkelijke stations.” NS bestelden vorig jaar voor 433 miljoen euro aan nieuwe treinen.
De NS kijken in financieel opzicht terug op een goed jaar. De opgaande lijn in het bedrijfsresultaat zette ook in 2006 door. Het bedrijfsresultaat steeg van 288 miljoen euro naar 310 miljoen. De totale omzet nam met 372 miljoen euro toe van bijna 3,5 miljard in 2005 tot ruim 3,8 miljard euro vorig jaar. Die stijging was onder meer te danken aan reizigersgroei, meer inkomsten uit vastgoed en horeca op de stations en enkele bijzondere opbrengsten.
Een daarvan is een betaling van de staat (45 miljoen euro) voor de lange periode waarin de Thalys nog niet over de hogesnelheidslijn kan rijden. De in de aanloop negatieve exploitatie van de hogesnelheidslijn kost het spoorbedrijf in totaal140 miljoen euro. Verkeersminister Peijs moest deze week bekend maken dat de oplevering van de HSL-Zuid verder is vertraagd. De door High Speed Alliance (HSA, 90 procent NS, 10 procent KLM) verworven concessie zal niet voor oktober 2008 kunnen starten.
De nettowinst van het spoorwegbedrijf daalde met 24 miljoen euro van 221 miljoen in 2005 naar 197 miljoen vorig jaar. Deze daling komt door wijziging van een belastingtarief. Het rendement op geïnvesteerd vermogen (ROI) bleef met 3,7 procent onder het niveau van 2005 (4,3 procent). Om te kunnen blijven investeren in materieel, groei en betere service is een rendement na belasting nodig van minimaal 7 procent, aldus de NS-topman vanmorgen.
In 2006 werden meer enkele reizen, retours en abonnementen verkocht, zetten de NS veel extra kaartjes af rond evenementen en hadden speciale verkoopacties plaats die nieuwe klanten trokken en bestaande klanten vaker in de trein kregen.
Het aantal voltijds arbeidsplaatsen bij de NS steeg van 23.626 in 2005 naar 24.961 in 2006. Deze stijging is vooral toe te schrijven aan drie overnames door spoorwegbouwbedrijf Strukton. Worden die niet meegeteld, dan is er sprake van een daling van 382 fte’s.