Economie

Creativiteit op werkvloer stijgt bij bedrijfsborrel

AMSTERDAM (ANP) - Een bedrijfsborrel is een van de beste initiatieven die de verhouding tussen werknemers verbetert, zo blijkt uit een dinsdag gepubliceerde studie onder ruim 1700 ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf.

14 February 2007 09:21Gewijzigd op 14 November 2020 04:31

„Mensen gaan zich doorgaans veiliger en vertrouwder voelen wanneer ze elkaar beter kennen en worden dan minder geremd in het uiten van ideeën”, concluderen de onderzoekers van het economisch bureau van ING Bank. De bedrijfsborrel zou de creativiteit op de werkvloer vergroten.Uit de enquête komt naar voren dat zo’n borrel geen gemeengoed is in Nederland. Bij slechts een op de vijf ondervraagde ondernemingen wordt regelmatig geborreld.

De onderzoekers herkennen nog meer succesvolle methoden om de creativiteit van werknemers te bevorderen. Zo wordt aangeraden om personeel flink te laten doorstromen binnen het bedrijf, medewerkers te betrekken bij strategische beslissingen en werknemers cursussen aan te bieden.

Ook het afschaffen van overbodige regels stimuleert de creativiteit van werknemers. Uit de studie komt naar voren dat 90 procent van de ondernemers dit onderstreept. Toch beperken zeven op de tien ondernemers hun personeel door regels en voorschriften.

Uit de studie blijkt dat bedrijven medewerkers maar weinig stimuleren om met ideeën te komen. Volgens de onderzoekers ziet ook het nieuwe kabinet de noodzaak van creatiever werken. Zo wordt de komende vier jaar 4,3 miljard euro uitgetrokken voor projecten die de economie ’slimmer’ moeten maken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer