Economie

Telecomsector voorziet einde van volle beurs

BARCELONA (ANP) - Het einde van overvolle portemonnees, gevuld met geldmunten en bankbiljetten, is nabij. Tenminste, dat beweert de telecomsector, die denkt dat de tijd rijp is om betalen via de mobiele telefoon een flinke impuls te geven.

14 February 2007 09:12Gewijzigd op 14 November 2020 04:31

Dit jaar zullen veertien grote belconcerns, waaronder Cingular, NTT Docomo en Telecom Italia, uitproberen of de technologie werkt en of de consument er voldoende vertrouwen in heeft.Directeur R. Conway van de brancheorganisatie GSMA ziet de toekomst in ieder geval vol vertrouwen in. „We gaan richting een wereldwijde acceptatie”, zei hij dinsdag op een belangrijke telecombeurs in Barcelona.

De techniek werkt volgens hem heel simpel. Noodzakelijke informatie over de creditcard wordt in de telefoon opgeslagen. Als iemand bijvoorbeeld een trui wil kopen in een winkel hoeft hij alleen zijn telefoon tegen een soort scanner te houden. De betaling wordt vervolgens automatisch verwerkt.

Het is niet de eerste keer dat er proeven met ”mobiele betalingen” plaatsvinden. Het grote verschil dit keer is echter de omvang van het project, zei Conway. Voor het eerst zullen telecombedrijven wereldwijd met de technologie aan de gang gaan.

De eerste proef vindt in Zuid-Korea plaats, waar mobiele telefonie al veel verder is gevorderd dan in Nederland. Zo vinden Zuid-Koreanen het normaal om met hun mobiel te chatten of het internet af te struinen.

De creditcardmaatschappijen reageerden positief op het initiatief van GSMA, maar banken zullen mogelijk terughoudender zijn. Zij houden het betalingsverkeer liever in eigen hand.

Zo is in Nederland de Rabobank van plan de chipknip en de pinpas te vervangen door de mobiele telefoon. Het is de bedoeling dat vanaf komende zomer een RFID-chip ervoor zorgt dat klanten hun telefoon alleen maar voor de kaartjesautomaat op een treinstation hoeven te houden om een ticket te kunnen kopen.

Bij een supermarkt van C1000 begint dit najaar een test waarbij consumenten betaalopdrachten kunnen geven met hun mobiele telefoon. In eerste instantie doen hier honderd klanten aan mee. Het is een proef waarbij C1000-moeder Schuitema samenwerkt met Rabobank. KPN ondersteunt de technologie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer