Economie

Specialisatie redt Nederlandse scheepsbouw

ZOETERMEER - Het gaat de Nederlandse scheepsbouw weer voor de wind. Door specialisatie komt de bijna opgegeven sector er weer bovenop.

Redactie economie
13 February 2007 11:52Gewijzigd op 14 November 2020 04:31

De Nederlandse werven richten zich op de bouw van kleine tankers, schepen voor baggeraars en de olie-industrie, ferry’s en cruiseschepen. Ook is Nederland een van de grootste producenten van megajachten van meer dan 30 meter lengte.Het jaar 2005 was al een recordjaar, met een omzet van 2,9 miljard euro. Maar 2006 was nog beter, met een omzet ruim 3 miljard euro, aldus de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie. De orderportefeuille nadert de 7 miljard.

De zeescheepsbouw kende vorig jaar een orderrecord van 2 miljard euro (2005: 1,7 miljard). De zeescheepsreparatie realiseerde een omzet van 300 miljoen euro. Het aantal orders bij de kleine scheepsbouw stabiliseerde op 450 miljoen euro. De grote jachtbouw boekte voor 800 miljoen euro aan orders (2005: 700 miljoen). De nieuwbouwwerven hebben daarmee tot ver in 2009 werk.

In deze krant start vandaag een serie portretten van bedrijven in de verschillende sectoren van de scheepsbouw: reparatie, grote en kleine zeescheepsbouw, jachtbouw en onderzoek.

voetnoot (u17(Zie ook pag. 13.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer