Schepping moet terug op de agenda
Maandag was het de geboortedag van Darwin (1809-1882). Aanleiding voor drs. L. P. Dorenbos om het nieuwe kabinet ertoe op te roepen in het onderwijs ook aandacht te schenken aan de wetenschap van de schepping.
Met het aantreden van het nieuwe kabinet moet ook een einde worden gemaakt aan de agressieve darwinistische discriminatie. Op Darwins geboortedag (12 februari 1809) stelde Balkenende maandag zijn nieuwe kabinet samen. Een trendbreuk met het verleden. De Kamer was te klein toen een CDA-minister van Onderwijs zelfs maar durfde te suggereren dat het binnen de wetenschappelijke discussie mogelijk moest zijn ook de theorie van de Intelligent Design ter sprake te brengen.Het getuigt niet van objectieve wetenschapsbeoefening om stelselmatig de ontstaanstheorie van een schepping buiten beeld te houden. De reden daartoe kan geen andere zijn dan wetenschappelijke discriminatie. De theorie van de Big Bang is wetenschappelijk aanvechtbaar omdat er, onder andere op thermodynamische gronden, uit chaos geen orde kan ontstaan. En de oersoepgedachte en de gedachte dat uit materie levende organismen kunnen ontstaan, zijn al evenzeer wetenschappelijk aanvechtbaar.
Met de moderne wetenschappelijke ontdekkingen op het terrein van genetica en DNA zou er toch een Intelligent Design, een ontwerp, achter de ontstaansgeschiedenis van hemel en aarde kunnen liggen. Uit de wetenschappelijke discussies die na het Kameroproer over ID zijn gevolgd in de media, in de Beurs van Berlage en in de Beatrix Jaarbeurs, kan de conclusie getrokken worden dat het in wetenschappelijk én in pedagogisch opzicht onjuist is om het scheppingsmodel uit te sluiten. Waarom is de evolutie bang om ook de wetenschap van de schepping te accepteren? Schepping en evolutie horen in tekstboeken thuis.
Bescherming
Nu dit kabinet meer dan ooit tevoren samen wil regeren met de maatschappelijke stromingen in de samenleving, zijn wij geroepen te helpen. Nu het kabinet als thema heeft ”Samen werken, samen leven”, is het belangrijk om ook de scheppingsuitgangspunten naar voren te brengen. De universele principes, die vanuit de Joods-christelijke traditie de westerse samenlevingen hebben bepaald, gaan uit van het democratisch principe waarbij het slechte wordt geweerd en het zwakke wordt beschermd en minderheden een plaats hebben. Daarbij is een mens niet een product van tijd en toeval geen gevolg van de survival of the fittest. Elk mens heeft recht op de bescherming van zijn leven en van enige discriminatie om welke reden dan ook mag geen sprake zijn. De sterke schouders dragen de zwakkeren.
In een verbroken samenleving, waar naast goed ook zo veel kwaad bestaat, is de inzet om het goede te doen goed voor alle mensen. ”Wat jij niet wilt dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet” is universeel toepasbaar. Zij die geloven in de verzoening van de zonde door Messias Jezus, zijn geroepen om God, Die hemel en aarde geschapen heeft, lief te hebben en de naaste als zichzelf.
voetnoot (u17(De auteur is directeur van de Stichting Schreeuw om Leven.