Binnenland

Weena vieste straat van Nederland

AMSTERDAM (ANP) – Het Weena in Rotterdam geldt een jaar lang als de straat met de slechtste luchtkwaliteit van Nederland. Dat heeft Milieudefensie vrijdag bekendgemaakt.

9 February 2007 14:52Gewijzigd op 14 November 2020 04:30

De milieuorganisatie heeft een analyse gemaakt van de luchtkwaliteit in de 44 grootste gemeenten van Nederland. Milieudefensie heeft de gegevens opgevraagd en met elkaar vergeleken.Onderzoek in Rotterdam heeft uitgewezen dat passanten op het Weena geconfronteerd worden met 72 microgram stikstofdioxide per kubieke meter. Dat betekent een overschrijding van de norm met 44 procent. De Europese gezondheidsnormen stellen 50 microgram stikstofdioxide per kubieke meter als maximum.

Volgens Milieudefensie voldoet de lucht langs ruim 400 stadswegen niet aan de normen. Dat betekent een verdubbeling ten opzichte van september 2005, toen de luchtkwaliteitsrapportages voor het eerst met elkaar werden vergeleken. Destijds werden de Amsterdamse Veerkade en de Stille Veerkade in Den Haag aangemerkt als de straten met de ergste luchtvervuiling.

Den Haag blijft samen met Rotterdam, Amsterdam en Utrecht de top vier vormen van steden met de slechtste luchtkwaliteit. Rotterdam staat met voorsprong op nummer één met 76 te vieze straten (41 in 2005). Amsterdam is de nieuwe nummer twee met 52 straten met en te hoog gehalte stikstofdioxide (27 in 2005). Utrecht staat nu nummer drie met 42 vieze straten (30 in 2005). Den Haag presteerde van de vier grootste steden het minst slecht. Hier nam het aantal straten met een ondermaatse luchtkwaliteit toe van 28 naar 30.

Milieudefensie verklaart de toename uit de steeds strengere normen die worden gesteld en uit het langzame tempo waarin het verkeer schoner wordt. „Het schoon maken van de stadslucht op drukke stadswegen gaat veel te langzaam", vindt Joris Wijnhoven, campagneleider verkeer van Milieudefensie. „We zien dat veel gemeenten allerlei maatregelen weliswaar op papier durven zetten, maar de uitvoering laat te vaak op zich wachten. We weten zo onderhand wel wat werkt en wat niet. Op dit soort stadswegen moeten vieze (vracht)auto’s worden geweerd en ook het aantal moet naar beneden".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer