Winst voor passagiers en bagage
Opvallen is een must, ongeacht in welk segment een autofabrikant opereert. Zo kiest Seat er bijvoorbeeld bij de Altea voor een midi-MPV juist een sportieve nadruk te geven. Op basis van deze vlotte auto is er nu een verlengde versie voor wie meer ruimte wil hebben.
De Altea biedt plaats aan vijf personen en is een fraai gelijnde auto met een sportief aflopende daklijn en een krachtig front. Tot en met de achterportieren is de grotere Seat Toledo identiek. De Altea heeft een grotere overhang achter en een bolle achterruit, die nadrukkelijk om het hoekje is doorgetrokken.Velen hebben moeite met deze vormgeving en wellicht daarom is er nu de Altea XL. Volledig ten overvloede plakt de Nederlandse importeur daar de naam Stationwagon achter. Ook hier is de grotere overhang achter te vinden, maar die is meer in balans met de rest.
Helpen verhuizen
De extra lengte wordt bij het profiel mooi opgevuld door een bijna driehoekige derde zijruit. Door deze grotere ruit ten opzichte van de gewone Altea is het plaatwerk van de achterportieren lichtjes aangepast om de ruitlijn verder vloeiend te laten verlopen.
De achterkant kenmerkt zich door flinke lichtunits, die gedeeltelijk op de klep zijn gemonteerd. In het zwarte deel van de bumper zitten de reflectoren en in de dakspoiler is het derde remlicht op de enige juiste plaats opgenomen. Waar de nadruk van de Altea ligt op sportiviteit, komt de Altea XL eerder robuust en stoer over.
De achterklep heeft een niet meer dan redelijke uitsnede in de bumper, zodat er van een aardige tildrempel sprake is. Vooral ook omdat het bumperlichaam behoorlijk lijvig is en de vloer van de bagageruimte lager ligt dan het bumperniveau. Een groot voordeel van de 18,7 centimeter aan extra lengte is de toename van het bagagevolume. Maar daarmee is ook het enige extra aankoopargument voor de XL-versie genoemd.
De Altea heeft een mooie hoekige bagageruimte, die optimaal kan worden ingericht. De inhoud bedraagt op z’n minst 532 liter en kan heel eenvoudig worden uitgebreid. De twee ongelijke delen van de achterbank zijn afzonderlijk te verschuiven. Tevens kan de rugleuning in dezelfde configuratie plat en neemt het maximale volume toe tot 1604 liter. Flink boodschappen doen, lekker op vakantie of even helpen met een verhuizing vormt geen enkel probleem.
Weggewerkte dakrails
De Altea XL ziet er aan de voorkant niet anders uit dan zijn kortere broer, wat betekent dat hier de inmiddels vertrouwde Seatuitstraling te vinden is: grote, heldere koplampen, een kleine grille die gedeeltelijk in de motorkap zit en een grote luchtinlaat in de voorbumper. Bij de luxueuze Stylance-uitvoering zitten hier ook de ronde mistlampen.
De auto staat in deze complete uitvoering op 16 inch lichtmetalen wielen. De zilverkleurige dakrails zijn keurig in de dakranden weggewerkt. De afwerking stemt over de hele linie tot tevredenheid. Alles voelt degelijk aan en piepjes en rammeltjes blijven achterwege. De bumpers worden ongeacht het uitrustingsniveau in de carrosseriekleur gespoten; meegespoten portiergrepen en buitenspiegels zijn weer specifiek voor de Stylance.
Het interieur heeft een bekende, maar nog steeds aardige vormgeving. Er is sprake van een behoorlijke rust. De brede middenconsole is in een metaalkleur afgewerkt. Twee ventilatieroosters, de radio/cd-speler gekoppeld aan acht luidsprekers en de bediening voor de klimaatbeheersing hebben er een plaats.
Bij de Stylance is het gewenste klimaat volledig automatisch en per wagenhelft instelbaar. De drie klokken zijn optisch los van elkaar in het instrumentenpaneel geplaatst. De stuurkolom is in hoogte en diepte regelbaar. Een aantal functies is met knoppen op het stuur te bedienen.
De stoelen zorgen voor een goede, rechte zithouding. De randen geven behoorlijk wat steun, al worden ze overtroffen door de exemplaren in de Sport-upversie. Elektrische ruiten en spiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening, zes airbags, regen- en lichtsensor, twee in hoogte verstelbare voorstoelen, boordcomputer en een lederen stuurwiel zorgen voor een uiterst complete uitrusting.
Milieusparend
Drie benzine- en twee dieselmotoren zijn verkrijgbaar in de Seat Altea XL. De 1.9 TDI is een meer dan vertrouwde machine die binnen het Volkswagen concern al heel lang meegaat.
De motor is altijd als diesel herkenbaar, hoewel de geluidsisolatie er de laatste jaren enorm op vooruitgegaan is. De inspuiting wordt nog steeds verzorgd door pompverstuivers en die zijn nu eenmaal rumoeriger dan de tegenwoordig meer gebruikelijke common rail injectoren met meerdere inspuitmomenten.
Met een vermogen van 105 pk kan de TDI aardig uit de voeten, maar dat ligt dan vooral aan het koppel van 250 Nm bij 1900 tr/min. Een handgeschakelde vijfbak brengt de motorische krachten op de voorwielen over. In 12,6 seconden sprint de XL naar de 100 km/u en hij haalt een top van 183 km/u.
Er geldt een meerprijs van 200 euro voor een roetfilter. Dat is een dermate klein verschil dat Seat de variant zonder deze milieusparende voorziening maar beter meteen kan schrappen.
Het gemiddelde praktijkverbruik kwam uit op 1 op 13,3. Het onderstel van de Altea XL is stevig van afstemming, maar niet te stug. De bewegingen van de carrosserie worden behoorlijk beperkt. In het rijgedrag is de extra lengte achter de achterwielen nauwelijks voelbaar. Dat wordt overigens anders als het volledige bagagevolume wordt benut.
Zoals gezegd biedt de Altea XL alleen extra lengte en ruimte ten opzichte van de korte versie. De meerprijs varieert afhankelijk van het programma, maar ligt rond de 1000 euro. Met roetfilter kost de Seat Altea XL 1.9 TDI Stylance 29.095 euro. Als basisuitrusting zit daar de Reference onder voor 26.695 euro met dezelfde diesel. De serie begint met de 1.4 benzine voor 20.995 euro.
Seat Altea XL Stationwagon 1.9 TDI Stylance
Waardering
- extra veel bagageruimte, sportief rijgedrag
- behoorlijke tildrempel voor bagage
Techniek
Cilinderinhoud: 1896 cc; maximumvermogen: 77 kW/105 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 250 Nm bij 1900 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 12,6 seconden; topsnelheid: 183 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4467 mm; breedte: 1768 mm; hoogte: 1581 mm; wielbasis: 2578 mm; gewicht: 1419 kilo; inhoud bagageruimte: 532-1604 liter; brandstoftank: 55 liter; Seat Altea XL 1.9 TDI Stylance: 29.095 euro.
Alternatieven
Citroën C4 Grand Picasso 1.6 HDiF Séduction: 29.790 euro
Zeer comfortabele Fransoos met weliswaar kleinere, maar net zo krachtige diesel, die aanzienlijk moderner is. Standaard met zeven zitplaatsen, maar als Séduction wat minder compleet uitgerust.
Renault Grand Scénic 1.5 dCi 105 Business Line: 29.545 euro
Sinds kort standaard geleverd met vijf zitplaatsen en een zee aan bagageruimte. Compacte, zuinige diesel met prima prestaties. In de Business Line extra aantrekkelijk uitgerust. Afzonderlijk verwijderbare stoelen voor maximaal bagagevolume.
Volkswagen Touran 1.9 TDI DRF Trendline: 30.675 euro
Technisch de evenknie van de Seat Altea XL. Optioneel verkrijgbaar met derde zitrij. Door hoekige carrosserie meer interieurvolume. Motor, onderstel en aandrijflijn zijn identiek, dus ook bij Volkswagen met roetfilter leverbaar.