„Consumptie is de nieuwe god”
DELFT - Consumptie is de verstrekker van de illusie van paradijselijkheid. „Het perspectief van een goed leven na dit leven dat de kerk de mensen bood, is vervangen door de dromen die de reclamemakers fabriceren.”
Dat betoogt dr. M. B. ter Borg in de themabundel ”Zin in morgen” van het CSFR-dispuut Johannes Calvijn in Delft. Hij opent donderdagavond de lezingencyclus rondom het thema zingeving, waarmee het dispuut zich het komende halfjaar bezighoudt.De Leidse godsdienstsocioloog noemt de huidige consumptiedrift méér dan een vervanger van een religieus visioen. „Hij is de tijdelijke verwerkelijking ervan in het heden. Het religieuze visioen van een toekomstig paradijs werd in dit leven nooit werkelijkheid. Daarom ging het ook nooit vervelen. De verwerkelijkte paradijselijkheid verveelt heel snel en moet daarom ook regelmatig vervangen worden. Daar ligt de sociaaleconomische waarde van deze wegwerpparadijselijkheid; er blijft werk aan de winkel.”
De economie is volgens dr. Ter Borg tot norm gemaakt voor goed en kwaad. „We zien dat bijvoorbeeld op de beurs. De beurs is meer dan een instelling waar onze pensioengelden om irrationele redenen krimpen of groeien. Hij is óók een zingevingsinstituut. Hij biedt een kader. Hij zegt wie meetelt en wie niet, wat goed is en wat niet. Een orthodox-christelijke ondernemer wordt niet serieus genomen vanwege zijn geloof, maar als hij scoort op de beurs. Als dat niet meer lukt, verdwijnt hij uit het gezichtsveld.”
De andere lezingen die het Delftse dispuut organiseert zijn van prof. dr. M. J. Verkerk (de rol van de techniek ten opzichte van zinsvragen), dr. J. O. Kroesen (over de rol en de zin van het lijden) en dr. A. Markus, die ingaat op de vraag hoe er in de christelijke traditie is nagedacht over zingeving.