Economie

Luchtreiziger heeft weinig kans op schadevergoeding

SCHIPHOL (ANP) - Het is vrijwel onmogelijk om als luchtreiziger een schadevergoeding te krijgen van een luchtvaartmaatschappij als een vlucht forse vertraging heeft opgelopen of wordt geannuleerd.

6 February 2007 11:29Gewijzigd op 14 November 2020 04:30

De maatschappijen beroepen zich vaak op overmacht om onder de wettelijk verplichte compensatie uit te komen. „Maar in 60 procent van de gevallen valt niet uit te leggen waarom een vlucht is geannuleerd”, zei directeur Hendrik Noorderhaven van EUclaim maandag.Euclaim opende maandag officieel een balie op Schiphol. Het bedrijf staat passagiers bij in hun poging financiële genoegdoening te krijgen. Dat gebeurt wel tegen betaling. EUclaim int 27 procent van het uitbetaalde bedrag. Als er geen vergoeding volgt, is de reiziger niets kwijt.

„Zo’n 62 procent van alle annuleringen gebeurt op 20 procent van de routes. Dat kan niet. Bij overmacht zouden alle routes moeten worden getroffen”, aldus Noorderhaven.

Luchtvaartmaatschappijen schrappen volgens hem geregeld vluchten om de vliegtuigen ergens anders in te zetten, om zo meer passagiers te vervoeren en meer geld te verdienen. KLM heeft er volgens Noorderhaven een handje van om de vlucht om 14.00 uur ’s middags van Londen naar Amsterdam te schrappen.

De luchtvaartmaatschappijen hebben grote kritiek op Noorderhaven. De door hem genoemde percentages over het aantal onterechte annuleringen zijn in hun ogen onjuist. De regelgeving is onduidelijk en dat maakt het lastig om een vergoeding te krijgen, zei een woordvoerder van de brancheorganisatie Barin maandag in reactie op Noorderhaven.

Het percentage van de schadevergoeding dat EUclaim opeist, stuit de luchtvaartsector bovendien tegen de borst. „Als mensen gebruikmaken van onduidelijke regelgeving voor hun profijt, is dat stuitend”, aldus de woordvoerder van Barin.

Reizigers kunnen volgens hem beter hun geld op zak houden en een claim bij de luchtvaartmaatschappijen zelf indienen. „Respectabele vervoerders houden zich aan hun zorgplicht.”

Noorderhaven hoopt dat 5 procent van alle passagiers van een vertraagde of geannuleerde vlucht uiteindelijk bij zijn onderneming terechtkomt. Dagelijks worden er binnen de Europese Unie 300 tot 450 vluchten geschrapt.

Volgens een Europese regeling hebben luchtreizigers bij een annulering recht op volledige terugbetaling van de ticketprijs of op een retourvlucht naar het vertrekpunt.

Ook bij een vertraging van langer dan vijf uur kunnen passagiers hun ticket vergoed krijgen. Alleen gevallen van overmacht, zoals bijvoorbeeld slecht weer of een technisch defect, vrijwaren de maatschappij van uitbetaling.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer