Ov-chipkaart, de belangrijkste feiten
DEN HAAG (ANP) - Langzaam maar zeker moet de ov-chipkaart de komende twee jaar alle andere vervoersbewijzen vervangen. Demissionair verkeersminister Peijs lanceerde vandaag een campagne om de kaart onder de aandacht te brengen bij het publiek. Als alles goed gaat is vanaf 1 januari 2009 de chipkaart over het hele land het enige vervoers- en betaalbewijs voor het openbaar vervoer.
INVOERING - De ov-chipkaart wordt geleidelijk ingevoerd en moet uiterlijk op 1 januari 2009 alle huidige toegangskaartjes voor het openbaar vervoer vervangen. Tot die tijd wordt het systeem geleidelijk ingevoerd en blijven de oude kaartjes in gebruik.KOSTEN - De prijs wordt bepaald door het ov-bedrijf dat de kaart aanbiedt. Prijzen kunnen verschillen per kaartsoort (anoniem of persoonlijk) en per reisproduct dat in combinatie met de kaart wordt aangeschaft. Minister Peijs verwacht in de introductieperiode een gemiddelde aanschafprijs van 3,75 euro.
KOSTEN II - De reiskosten worden eerlijker volgens de bedenkers van het systeem. Reizen worden afgerekend per kilometer. Minister Peijs heeft bezworen dat er geen (prijsverhogend) euro-effect zal optreden.
OPLADEN - Gebeurt gratis via de verkoop- en oplaadautomaat. Bij het opladen van kleine bedragen (bijvoorbeeld onder 10 euro) kunnen kosten in rekening worden gebracht voor het gebruik van een pinpas of creditcard.
UITERLIJK - De kaart is ongeveer even groot als een bankpas. Hij bevat een onzichtbare chip met een saldo in euro’s, waarmee overal gereisd kan worden. De kaart is herkenbaar aan het roze logo. De kaarten van de diverse ov-bedrijven kunnen er verschillend uitzien, maar de werking is hetzelfde.
REIZEN - Dat is mogelijk zodra de kaart is geladen met een saldo of een reisproduct. Bij het begin van de reis moet de chipkaartbezitter inchecken bij een poortje of kaartlezer. Daarvoor hoeft de reiziger de kaart niet uit zijn of haar zak te halen. Bij voldoende saldo geeft het poortje automatisch toegang. Op de eindbestemming moet worden uitgecheckt.
KAARTSOORTEN - Reizigers hebben straks de keuze uit drie ov-chipkaarten. Naast de persoonlijke ov-chipkaart worden ook anonieme ov-chipkaarten en wegwerpkaarten verkocht. Alleen de persoonlijke ov-chipkaart kan worden geblokkeerd bij diefstal.
ZWARTRIJDEN - Wordt vrijwel onmogelijk. Op de meeste trein- en metrostations staan straks poortjes waar reizigers zonder geldig vervoerbewijs niet doorheen kunnen. In de meeste trams en bussen blijven controles door chauffeurs, conducteurs en controleurs nodig.
BETROUWBAARHEID - De ov-chipkaart is betrouwbaar, zeggen de bedenkers. Zij wijzen erop dat Hongkong sinds 1997 een vergelijkbaar systeem gebruikt. Daar zou het zo’n succes zijn dat de chipkaart ook voor ander betalingsverkeer wordt gebruikt.
TOERISTEN - Die kunnen gebruikmaken van een anonieme ov-chipkaart of wegwerpkaart met een vooraf ingestelde geldigheid, bijvoorbeeld voor een vast aantal dagen of ritten.
UITZWAAIEN - Dat kan ook na invoering van de ov-chipkaart. Uitzwaaiers hebben wel een chipkaart nodig om ”passagerecht” te krijgen. Kosten worden dan niet in rekening gebracht.
NOODSITUATIES - Bij brand, rook en hitte gaan de poortjes en nooddeuren automatisch open. Bovendien staan ze onder cameratoezicht en zijn ze op afstand te openen.