Vervoerders slepen ProRail voor de rechter
ZOETERMEER (ANP) – De verladersorganisatie EVO sleept deze week spoorbeheerder ProRail voor de rechter vanwege de geplande sluiting van het spoor van en naar Zeeland voor het goederenvervoer. Vanaf zaterdagmorgen 01.00 uur mogen er op last van ProRail negen dagen lang geen goederentreinen rijden tussen Roosendaal en Vlissingen.
In die periode wordt het spoor tussen Roosendaal en Bergen op Zoom gerenoveerd. Ook worden explosieven uit de Tweede Wereldoorlog geruimd, die in de omgeving van het spoor zijn ontdekt. EVO stelt dat haar leden „volstrekt overvallen" zijn door de plannen. ProRail zou de belanghebbenden veel te laat hebben geïnformeerd.Een woordvoerder van Railion onderschrijft die lezing. „Vorige week zijn we pas ingelicht over de plannen van ProRail. Dat was veel te laat, want de planning wordt doorgaans weken of maanden van tevoren gemaakt. Die bommen liggen er al een jaar of zestig, dus ze hadden best iets eerder kunnen bellen voor overleg”.
EVO krijgt dezer dagen vele klachten binnen van leden. De beslissing van ProRail heeft tot gevolg dat schepen moeten worden omgeleid en dat er op stel en sprong alternatieven moeten worden georganiseerd voor het vervoer over het spoor. De totale schade voor de sector loopt volgens EVO met gemak in de tonnen en mogelijk in de miljoenen euro’s.
Een woordvoerster van ProRail stelde maandagmiddag dat Railion wel degelijk tijdig is geïnformeerd. EVO is als branchevereniging niet op de hoogte gesteld, maar volgens ProRail had Railion dat moeten doen.
EVO en Railion zijn het niet eens met deze redenering. Zij stappen naar de rechtbank in Utrecht om te voorkomen dat ProRail de plannen vanaf zaterdag gaat uitvoeren. EVO en Railion mikken op uitstel en nader overleg met ProRail. Het kort geding of de korte gedingen (de organisaties trekken mogelijk samen op) dient hoogstwaarschijnlijk op woensdag.