Jongere leeft in tijd van versnelling
KRIMPEN A/D IJSSEL - Wat beweegt jongelui met de eindtijd bezig te zijn? Als jongeren zich bezinnen op de eindtijd en het laatste oordeel, is dat eigenlijk paradoxaal. De jeugd is immers altijd toekomstgericht, terwijl de eindtijd het definitieve einde, ook van de tijd, inhoudt. Leven wij echt in de eindtijd? Of is onze tijd alleen maar een overgangstijd?
Deze vragen legde dr. W. Fieret zaterdagavond voor aan de ruim honderd jongeren die de regionale jongerenavond in Krimpen aan den IJssel bezochten. De regionale jongerenavond is bedoeld als een ontmoetingsgelegenheid voor jongeren van vier kerkelijke jeugdverenigingen: het jongerencontact Onésimus van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, Recreon van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, Tolle Lege van de gereformeerde gemeente te Krimpen aan den IJssel en Onderzoekt de Schriften van de gereformeerde gemeente te Capelle aan den IJssel.Dr. W. Fieret, verbonden aan het Van Lodensteincollege te Amersfoort, sprak over ”Christenjongere in de eindtijd”. Volgens dr. Fieret zijn er in elke periode mensen geweest die meer of minder beseften in de eindtijd of een overgangstijd te leven. „Bijna elke theoloog sprak over dit onderwerp. Niet zo verwonderlijk als we bedenken dat zondige mensenkinderen altijd tegen Gods wil en bedoeling met Zijn schepping handelden.”
Het is volgens hem opmerkelijk hoeveel theologen en filosofen, christenen én niet-christenen, onze tijd als eindtijd zien. Als illustratie noemde dr. Fieret de stroom van boeken die in hun titels verwijzen naar het einde van een tijdperk. Vervolgens wees hij op aspecten die onze tijd bijzonder maken, zodat in ieder geval ook van een overgangstijd gesproken kan worden.
Een kenmerkend tijdsaspect noemde Fieret de „versnelling.” Alles gaat vlug en gehaast, terwijl juist het wezenlijke tijd vergt. Hij waarschuwde jongelui als zij relaties hebben, niet snel en oppervlakkig te zijn, maar de tijd te nemen om elkaar goed te leren kennen.
Een ander tijdskenmerk is de verdwijning van de culturele erfenis van het christendom. Ook al vonden er eerdere omwentelingen plaats, altijd bleef het christendom de dragende kracht. „God lijkt niet meer relevant te zijn. Alle vastigheid is verdwenen en de wetteloosheid heerst. Internet ontwikkelt zich als het middel om deze anarchie te versterken. Al kun je ook preken van internet halen, desondanks functioneert het web als riool van de meest smerige zaken als sadisme, racisme en pornografie.”
Dit deed dr. Fieret denken aan Openbaring 12, waar staat dat de satan grote toorn heeft, wetende dat hij weinig tijd heeft. Hoe kun je als christenjongere in deze turbulentie staande blijven? Niet in de volledige acceptatie, noch in de totale negatie, stelde dr. Fieret. Hij pleitte voor de middenpositie van „kritische distantie met de benodigde behoedzaamheid.” „In eigen kracht gaat dit niet, Gods genade is nodig om de zonde te leren haten.”
Daniël
Als tweede inleider sprak ds. P. Mulder, predikant van de gereformeerde gemeente te Krimpen aan den IJssel. Hij refereerde naar het voorbeeld van Daniël en zijn vrienden. „Ook jullie leven net als zij in een Babelcultuur. Net als zij moeten ook jullie de normen en waarden van Gods Woord hanteren, waar je ook bent. Evenals zij zullen ook jullie moeten weigeren de goden van de tijd te aanbidden.”
Ds. Mulder vroeg wat deze tijd van ons als reformatorische jongeren vraagt. „In de eerste plaats om bij Gods Woord te leven. Ook is het belangrijk de belijdenisgeschriften te bestuderen, omdat daarin antwoorden staan op actuele vragen.”
Volgens ds. Mulder moeten jongeren in kerkdiensten een goede uitleg van het Woord krijgen, zodat iedereen weet wat de Bijbel over concrete zaken zegt. De gelijkenissen van de vijf wijze en de vijf dwaze maagden en van de wijze en de dwaze bouwer zijn leerzaam om te weten hoe het in de eindtijd zal toegaan. „Een waar gelovige lijkt op de wijze bouwer. Bij hem of haar heeft de Geest in stilte en in de diepte het geloof in het hart gewerkt. De dwaze bouwer met een oppervlakkig geloof steunt niet op het fundament en daarom is hij snel klaar.”