NS: Meer woningen bij stations
De NS wil dat er meer woningen rond de stations komen. Dit moet de veiligheid daar vergroten.
NS Vastgoed, het onderdeel van de Spoorwegen dat de gebouwen en de grond beheert, overlegt met een flink aantal steden hierover. Dat heeft de directievoorzitter van NS Vastgoed, C. de Boo, in een vraaggesprek met het dagblad voor de bouw Cobouw gezegd. Volgens hem trekken stations „bepaalde typen” aan. De problemen die daarmee samenhangen zijn beter op te lossen als er meer mensen in de stationsomgeving wonen, stelt De Boo. „De nadruk ligt momenteel te sterk op de bouw van kantoren, waardoor er een te sterke scheiding tussen wonen en werken ontstaat.”
De Boo zegt verder dat de gemeenten waarmee NS Vastgoed overlegt positief reageren. Bij station Rotterdam Centraal worden zijn ideeën al in de praktijk gebracht. Naast een kantoorgebouw komt daar ook een woontoren. Breda, Gouda en Amersfoort hebben ook enthousiast gereageerd op het voorstel van De Boo.
De ingezakte kantorenmarkt heeft volgens de directievoorzitter niets met het voostel te maken „Vooropstaat de sociale veiligheid. Maar het is een feit dat je risico’s moet spreiden als je wat verder naar de toekomst kijkt”, aldus De Boo. Woningbouw heeft volgens hem het voordeel dat de ontwikkelingen gemakkelijker te voorspellen en te beheersen zijn.
Het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor levert geen problemen, aldus De Boo. Ook geluidsoverlast zal tot een minimum te beperken zijn. De woningen rond de stations zullen volgens de directievoorzitter wel duur worden. Daar is volgens hem echter behoefte aan. „Steeds meer mensen hebben het geld om in het centrum van de stad te wonen, waar de stations zich over het algemeen bevinden.”
NS Vastgoed is sinds 1995 onderdeel van het NS-concern. Het heeft ongeveer 4700 hectare grond in eigendom. Het meeste daarvan ligt echter naast het spoor en is niet aantrekkelijk voor makelaars. In sommige steden heeft NS Vastgoed grond rond de stations in handen.