Marechausse traag bij klachten
DEN HAAG - Klachten over de Koninklijke Marechaussee worden nog steeds te traag afgehandeld, ondanks toezeggingen de klachtenafdeling uit te breiden. Dat blijkt uit een rapport van de marechaussee.
De marechaussee kampt al geruime tijd met een jaarlijkse stijging van het aantal klachten. In vier jaar tijd verdubbelde het aantal ingediende klachten van ongeveer 150 tot 303 in 2005. Volgens een rapport van de marechaussee was de doorlooptijd van klachten die in 2005 formeel worden afgehandeld 351 dagen. „Daarmee overschrijdt de Koninklijke Marechaussee zeer fors de wettelijke termijnen”, aldus het rapport. Cijfers over 2006 zijn nog niet bekend, maar sommige klachten wachten al maanden op afhandeling. De wettelijke termijn voor de afhandeling van een klacht is tien weken.Ruim een jaar geleden gaf een woordvoerster aan dat de klachtenafdeling extra mensen in dienst had genomen om de achterstand weg te werken. In het rapport meldt de sectie interne zaken van de korpsstaf dat „de verwachting is dat bij het jaarverslag van 2006 de doorlooptijd zal toenemen.” Het verslag zal in april verschijnen.
Uit het rapport blijkt verder dat meer klachten werden ingediend over onzorgvuldig handelen en onjuist gebruik van bevoegdheden. In voorgaande jaren werd vooral geklaagd over bejegening. De Nationale ombudsman heeft de marechaussee inmiddels meerdere keren op de vingers getikt voor de trage afhandeling.