NDC ziet wel wat in overname Parool
De Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC), uitgeefster van het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant, is geïnteresseerd in overname van het dagblad Het Parool.
Volgens directeur J. de Roos van de NDC zou overname van Het Parool een heel interessante kans zijn. Overigens is het volgens hem nog onzeker of de huidige uitgever PCM Het Parool wel kwijt wil en bovendien is NDC nog niet benaderd voor besprekingen over overname.
Zowel directeur De Roos als stichting Je Maintiendrai (grootaandeelhouder van de Noordelijke Dagblad Combinatie) liet vrijdag in het Dagblad van het Noorden weten belangstelling te hebben voor Het Parool. De stichting Je Maintiendrai voelt wel voor een vorm van betrokkenheid bij Het Parool, maar laat weten niet zelf het initiatief voor onderhandelingen te willen nemen.
Directeur De Roos wijst er in het Dagblad van het Noorden op dat van de vier grote dagbladuitgeverijen in Nederland: PCM, Wegener, NDC en De Telegraaf, alleen de Noordelijke Dagblad Combinatie nog op overnamepad kan. De andere drie uitgeverijen kunnen vanwege de Europese mededingingswet niet verder uitbreiden.
NDC staat er na de fusie van het Nieuwsblad van het Noorden, Groninger Dagblad en Drentse Courant tot Dagblad van het Noorden volgens De Roos bovendien financieel goed voor. NDC wil graag groeien op de dagbladenmarkt, om toegerust te zijn voor de toekomst. Daarom heeft NDC niet alleen serieuze belangstelling voor Het Parool, maar ook voor het Noordhollands Dagblad en de Gooi- en Eemlander. Die laatste twee kranten zijn nog onderdeel van het Telegraaf-concern.
Directeur-uitgever R. Steenbergen van Het Parool noemt de NDC-belangstelling „een soort overvaldenken.” Volgens hem is zijn krant gestreeld door alle belangstelling en sluit hij niets uit. Maar een overname staat niet boven aan zijn wensenlijstje. Niet voor niets kopte de krant woensdag ”We gaan voor onszelf beginnen”.
Steenbergen heeft nog geen officiële reactie van de PCM-leiding gehad op de uittredingsplannen. „Ik denk dat we er volgende week meer over horen.” In de tussentijd gaat hij verder met plannen maken. Zo leeft het idee om in de toekomst de gehele voorpagina als advertentie te verkopen. „Dat past wel bij ons imago als brutaalste jongetje van de klas.”