Mazda6 moet het toch van de prijs hebben
De tijd dat Mazda in de lage landen aan de zee uitstekende zaken deed, ligt al weer een flink aantal jaren achter ons. Het ontbreken van een inspirerend dan wel technisch onderscheidend assortiment maakte de felle concurrentiestrijd voor het inmiddels aan Ford gelieerde automerk niet bepaald eenvoudig. Met de nieuwe Mazda6 hoopt Mazda een goede slag in het fel bevochten zakelijke segment te slaan. De grote vraag is dan uiteraard of Mazda’s nieuweling tegen zijn belangrijkste uitdagers is opgewassen.
De nieuweling ziet er simpelweg goed uit. En dat is wel eens anders geweest. De voorganger, die onder de naam Mazda 626 in een aantal edities een deuntje in het Mazda-orkest heeft mogen meeblazen, gold stilistisch gezien immers nooit als een hoogstandje. Daarbij kwam nog dat de verschillende generaties doorgaans een anonieme uitstraling hadden.
Mazda heeft met de komst van de Mazda6 nu afscheid genomen van de 626 en dat is niet voor niets. Met de 6 hoopt Mazda het ietwat suffige imago van de 626 zo snel mogelijk naar de vergetelheid te verwijzen, teneinde een nieuw, fris en dynamisch beeld bij de autoconsument neer te zetten.
Mazda zou uiteraard geen rechtgeaard Japans bedrijf zijn als het niet heel goed naar de Europese merken zou hebben gekeken. Vooral aan de binnenzijde is dat goed te zien. Wie niet in toeval gelooft, kan vaststellen dat het interieur van de onlangs opgefriste Alfa Romeo 156 model heeft gestaan voor het dashboard van de Mazda6. Ventilatieknoppen, opzet van het instrumentenpaneel, dashboardverlichting, stuurwiel en decoratie zijn wel heel nadrukkelijk op deze succesvolle Italiaan terug te voeren.
Dat neemt niet weg dat het geheel er gewoon goed uitziet. Ook het koetswerk mag er zijn. De carrosserie is modern en dynamisch gestileerd en kenmerkt zich door een scherp gesneden en markante voorsteven. De achterzijde is wat anoniemer, maar valt op door de achterlichtunits, die qua uitvoering lijken op de achterlichten van de Lexus IS200. De designstudio van Mazda heeft met de Mazda6 prima werk afgeleverd. Dat zal zeker door een breed publiek gewaardeerd worden.
Dat mag ook wel, want Mazda wil dit jaar nog 2500 exemplaren verkopen en in 2003 moet de teller aan het eind van het jaar op 6500 eenheden staan. Behalve de Mazda6 Sedan brengt Mazda na de zomer een Mazda6 Sport alsmede een Mazda6 SportBreak op de markt.
Prestatiepotentieel
De nieuwe Mazda6 wordt met een vijftal viercilindermotoren leverbaar, waarvan er drie euroloodvrij believen en twee de voorkeur geven aan dieselolie. De basis wordt gevormd door een 1,8 liter zestienklepper die goed is voor een maximumvermogen van 88 kW/120 pk. Nummer twee in de reeks betreft de 2,0 litervariant, die onder de motorkap van de testwagen huist en die op zijn beurt overtroffen wordt door een 122 kW/166 pk sterk 2,3 liter aggregaat. Dieselaars worden bediend met 2,0 liter direct ingespoten commonrailturbodiesel, die een maximumvermogen van achtereenvolgens 88 kW/120 pk en 100 kW/136 pk levert. De voorwielen van de beproefde versie worden aangedreven door een 2,0 liter zestienklepper die goed is voor een maximumvermogen van 104 kW/142 pk bij 6000 tpm en een maximumkoppel van 181 Nm bij 4100 tpm.
De 1250 kilogram wegende Japanner accelereert in 9,7 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en haalt desgewenst uit naar een topsnelheid van 208 km/h. Met het prestatiepotentieel van de Mazda is maar weinig mis. De motor is voldoende soepel en gretig en hangt dan ook lekker aan het gas. De krachtbron is wat aan de rumoerige kant en produceert overigens een sportief klinkende brom. Het verbruik geeft evenmin reden tot zorgen. Met een gemiddeld resultaat van 1 op 11,9 komt de Mazda6 prima uit de bus.
Parallellen
De Mazda6 rijdt lekker. Mazda heeft de auto een sportief en dynamisch weggedrag willen geven en daarmee de parallellen met de Alfa Romeo 156 willen doortrekken. De Japanners zijn daarin geslaagd, want de Mazda6 is niet stevig geveerd, maar toont zich onder verschillende omstandigheden zelfverzekerd. De auto stuurt stevig en strak en laat zich met groot gemak door allerlei bochten sturen. De Mazda helt niet noemenswaardig over en onderstuur laat lang op zich wachten. Met de rechtuitstabiliteit is evenmin wat mis en remmen doet de wagen volgens het boekje. De versnellingsbak kenmerkt zich door korte overbrengingsverhoudingen en korte slagen, waardoor het mechaniek goed past bij de sportieve inslag van de auto. Voor het mooi zou de pookknop zich net even wat soepeler van verzet mogen laten wisselen.
Liefhebbers van maximaal comfort zullen de Mazda6 evenwel links laten liggen. Hoewel de auto meer dan goed raad weet met allerlei oneffenheden in het wegdek, is de auto op dit punt geen partij voor bijvoorbeeld de Citroën C5 en in mindere mate de Nissan Primera.
Hendeltje
Zoals gezegd, lijkt het dat de designers van Mazda zich bij het ontwerpen van binnenste van het interieur hebben laten inspireren door de Alfa Romeo 156. Het adagium ”beter goed gestolen dan slecht bedacht” gaat evenwel ook hier op, want Mazda heeft zijn zaakjes hier keurig voor elkaar. Ergonomisch is het dashboard dik in orde. Alleen de vergrendeling van de opbergruimte boven het informatiescherm is zeldzaam onpraktisch. Het hendeltje moet naar beneden gehaald worden terwijl de klep naar boven toe open scharniert. Daar blijf je je dus over verbazen.
Mazda monteert behalve een mooi uitgevoerd en afgewerkt dashboard verder een stel prima voorstoelen, die niet alleen lekker groot zijn en voldoende ondersteuning garanderen, maar verder prima verstelbaar zijn. De bestuurdersstoel is behalve in lengte in hoogte verstelbaar en bovendien voorzien van een verstelbare lendensteun. Het stuurwiel is daarnaast zowel in hoogte als in lengte verstelbaar, zodat zo goed als iedereen een prima zitpositie achter het stuur van de Mazda6 moet kunnen vinden.
Verder is er voorin meer dan voldoende ruimte voor hoofd en onderdanen, terwijl volwassenen op de achterbank zich evenmin gestraft hoeven te voelen, al is het aanbod van ruimte op de achterbank minder royaal dan in een Volkswagen Passat of diens overtreffende trap Skoda Superb. De bagageruimte meet een inhoud van 500 liter en behoort daarmee tot de top van het segment.
Bekerhouders
Mazda heeft zichzelf ten aanzien van de Mazda6 ambitieuze doelstellingen opgelegd en heeft goed begrepen dat die niet alleen met kwaliteit en techniek maar ook met uitgekiende marketing gerealiseerd moeten worden. Het vaststellen van de prijslijst en de diverse uitvoeringsspecificaties geldt dan ook als een zaak van gewicht. De nieuwe Mazda6 is niet alleen scherp geprijsd, maar steekt standaard royaal in de spulletjes. Zo is de 22.120 euro kostende Mazda 6 1.8i Exclusive als basismodel voorzien van ABS, elektronische remkrachtverdeler, twee airbags, sidebags voorin, windowbags, airconditioning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare voorramen, elektrisch bedienbare buitenspiegels, cruise control, boordcomputer, audiosysteem met cd-speler, lederen stuurwiel en diverse bekerhouders.
Wie 1250 euro meer uit de knip trekt, krijgt de Mazda6 1.8i Touring geleverd, die ten opzichte van de Exclusive voorziet in een middenarmsteun op de achterbank, chiquere bekleding, elektrisch bedienbare achterramen, automatisch geregelde airconditioning en een middenarmsteun tussen de voorstoelen. De 2000 euro duurdere 2,0 literversie voorziet daarnaast in Dynamic Stability Control, Brake Assist System en Traction Control.
Vanaf 28.320 euro levert Mazda de Mazda6 Executive, die alleen in combinatie met de 2,0 liter benzinemotor wordt aangeboden en standaard voorzien is van lederen bekleding, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, xenonverlichting, koplampsproeiers en 16-inch lichtmetalen velgen. Last but not least is de 30.770 euro kostende Mazda6 2.3i Active uitgerust met 17-inch lichtmetalen velgen en een Bose-audiosysteem met cd-wisselaar. De Mazda6 2.0 CiTD Touring is leverbaar vanaf 27.220 euro.
Prijsstelling
Mazda heeft met de Mazda6 een meer dan goede auto op wielen gezet. De Mazda6 is niet alleen leverbaar in een drietal stilistisch aantrekkelijke carrosserievarianten, maar pakt daarnaast punten met een goede afwerking en een sportief en dynamisch weggedrag. Tel daarbij de scherpe prijsstelling in combinatie met een rijke standaarduitrusting, en niets lijkt de Mazda6 een rooskleurige toekomst in de weg te staan. Nou ja, bijna niets dan. De Mazda6 moet het natuurlijk wel opnemen tegen toppers als de populaire Ford Mondeo en de Citroën C5, die op respectievelijk dynamiek en comfort de maatstaf vormen. Bovendien zijn beide auto’s ook nog eens een stukje groter dan de Mazda6. Verder heeft Opel onlangs een prima Vectra gelanceerd en kan de Mazda6 de nodige tegenwind verwachten van de opvallende gestileerde Renault Laguna en Nissan Primera.
De Mazda6 is een zeer goede auto, die het tegen een aantal uitstekende uitdagers moet opnemen. Daartoe heeft de sympathieke Japanner kwalitatief en technisch het nodige in huis, maar vooral prijsstelling en uitrustingsniveau zullen het werk moeten doen.