Vliegend visitekaartje
Voor passagiers zijn een goede stoel, lekker eten en een schoon toilet van belang. Het oog van de luchtvaartmaatschappij wil ook wat. De buitenkant als visitekaartje.
De parkeerplaats bij de McDonald’s in Amstelveen is een perfecte plek om vliegtuigen te spotten. Langzaam dalen de kisten deze ochtend naar de Buitenveldertbaan op Schiphol. De uitgeklapte wielen van de vliegtuigen zijn goed te zien.Verschillende blauwe vogels van de KLM, een witte met een gekleurde staart van British Airways en een geel met rood vrachtvliegtuig van pakjesvervoerder DHL komen voorbij.
Van luchtvaartmaatschappij Transavia vliegt er een bijzondere Boeing 737-800 rond. Vorig najaar vroeg de luchtvaartmaatschappij ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan aan klanten hun mooiste vakantiefoto’s in te sturen. Er kwamen bijna 10.000 inzendingen binnen.
De veertig mooiste foto’s worden sinds eind november getoond op de zijkanten van de Boeing. Te zien zijn de twee dochters van Menno Marrenga uit Amstelveen in een zwembad op Corfu, door Ton Fiscalini uit Vianen gefotografeerde zonnebaders en een zelfportret van Hans Back uit het Belgische Kapellen.
Volgens een woordvoerster van Transavia past het versieren van het vliegtuig in het streven klanten zelf een rol te laten spelen op de website en bij het aankleden van het vliegtuig. „Klanten inspireren andere reizigers met foto’s en straks ook met verhalen en tips over onze bestemmingen.”
Fotomodel
De buitenkant van een vliegtuig is belangrijk. In feite is het een vliegend visitekaartje. Kleuren en afbeeldingen springen daarbij vanzelfsprekend in het oog. Zo zette de Europese prijsvechter SkyEurope vorig jaar een meer dan levensgrote afbeelding van een Oostenrijks fotomodel op de zijkant van een vliegtuig.
Voor het eerst in veertien jaar voerde de Amerikaanse maatschappij Northwest Airlines in 2003 een nieuw kleurenschema in. In plaats van het rood-grijs-zwarte uiterlijk kregen de bijna 500 vliegtuigen een geheel andere uitstraling.
De romp van de Boeing werd egaal grijswit, met daarop prominent NWA. De staart bleef rood met daarop het logo van Northwest.
De maatschappij voerde de nieuwe beschildering onder meer in om te laten zien dat de maatschappij zelfverzekerd is, ook in voor de luchtvaart economisch zware tijden.
Onur Air gaf vorig jaar zijn toestellen een nieuw jasje. Dit nadat de Turkse luchtvaartmaatschappij te maken had met een aantal incidenten. De verf moet het imagoprobleem van het bedrijf oplossen.
Verflagen
Een vliegtuig verven is bepaald geen doordeweekse klus voor de winterschilder. Het is een zorgvuldig proces waarbij het tot nu toe zo was dat de oude verflagen helemaal tot aan de metalen omhulling van het vliegtuig gestript moest worden.
Moest, want Akzo Nobels Aerospace Coatings (ANAC) ontwikkelde een nieuw coatingsysteem dat het verven van vliegtuigen een stuk eenvoudiger én goedkoper maakt.
Vliegtuigen die met het Selective Removable System zijn behandeld, hoeven namelijk niet te worden gestript tot aan het metaal en dat levert bij een schilderbeurt maximaal 40 procent tijdwinst op.
Het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de Airbus A380, vliegt straks in de lucht met een coating van het Nederlandse Akzo Nobel. De nieuwe A380 biedt plaats aan 555 passagiers en heeft een vleugelspanwijdte van 70 meter.
Secuur
Ieder vliegtuig moet om de vijf à zes jaar opnieuw in de verf. Het beschilderen van een toestel kost handenvol geld en moet secuur gebeuren. Bovendien kan het kosten besparen.
De grootste vliegtuigbouwer ter wereld, Boeing, besloot vorig jaar zomer de beschildering van zijn nieuwe 787 Dreamliner aan te passen om meer brandstofbesparing te boeken. Aanvankelijk waren de motoren in verschillende tinten blauw en wit geschilderd, maar door nu één kleur verf te gebruiken wordt de luchtweerstand, en daardoor het brandstofverbruik, verminderd.
Het blauw-wit op de motorgondels maakte plaats voor één tint grijs. Wanneer een motorgondel in meerdere kleuren wordt geschilderd ontstaat een extra dikke verflaag, die bovendien randen heeft op plaatsen waar de nieuwe kleur begint.
Volgens Boeing kan de grijze beschildering zo’n 113.500 liter kerosine per toestel per jaar besparen. Geen overbodige luxe in een tijd waarin luchtvaartmaatschappijen gebukt gaan onder stevige brandstofkosten.
Om kosten te besparen, verwijderde Cathay Pacific op de vloot van Boeing 747-vrachtvliegtuigen de verflaag. Door het polijsten van de romp worden de toestellen per stuk ongeveer 200 kilo lichter. Cathay Pacific verwacht met deze techniek op jaarbasis per toestel 150.000 euro te besparen op brandstofkosten. Bijnaam voor de gepolijste toestellen: silver bullet (zilveren kogel).