Economie

Bol.com heeft de wind in de zeilen

NIEUWEGEIN (ANP) - Bol.com is hard op weg een van de grootste succesverhalen te worden in de Nederlandse internethandel. Ruim 2 miljoen mensen zijn al klant bij de internetwinkel, die de omzet hard omhoog ziet gaan.

18 January 2007 07:50Gewijzigd op 14 November 2020 04:27
WAALWIJK – Het warenhuis van Bol.com in Waalwijk. Bol.com is hard op weg een van de grootste succesverhalen te worden in de Nederlandse internethandel. Ruim 2 miljoen mensen zijn al klant bij de internetwinkel. Foto ANP
WAALWIJK – Het warenhuis van Bol.com in Waalwijk. Bol.com is hard op weg een van de grootste succesverhalen te worden in de Nederlandse internethandel. Ruim 2 miljoen mensen zijn al klant bij de internetwinkel. Foto ANP

Hoe anders was de situatie vier jaar geleden. Weinig mensen durfden toen hun handen in het vuur te steken voor het bedrijf. Moederconcern Bertelsmann, bekend van boekenclub ECI, had besloten zijn internetavontuur in Nederland grotendeels vaarwel te zeggen. Na een negen maanden durend verkoopproces, waarin de ene Nederlandse partij na de andere afhaakte, bleken uiteindelijk drie Duitse investeerders bereid om in het verlieslijdende Bol.com te stappen.„Een spannende tijd”, zegt directeur Daniël Ropers nu. „De markt was destijds niet echt gunstig, na het uiteenspatten van de internetzeepbel. Veel bedrijven waren al omgevallen. Toen de overname rondkwam, was ik zeker opgelucht.”

De bedrijfsvoering van Bol.com is inmiddels in een rustig vaarwater terechtgekomen. Het bedrijf boekte vorig jaar een omzet van 107 miljoen euro en groeit als kool, harder zelfs dan de gehele Nederland markt voor e-commerce. Ten opzichte van 2005 kwam de groei uit op 50 procent. In vergelijking met 2002 zijn de inkomsten meer dan verviervoudigd.

Winst wordt er al weer drie jaar geboekt. De ironie wil dat de eerste kwartaalwinst kwam vlak na de overname door de uitgevers Holtzbrinck en Weltbild en de investeringstak van de internetaanbieder T-Online. Hoe groot de winst het afgelopen jaar was, wil Ropers niet zeggen. Wel kan hij kwijt dat de winst „duidelijk” harder is gegroeid dan de omzet.

De groei is ook anderen opgevallen, stelt Ropers. Vorig jaar hebben partijen zich gemeld om deel te nemen in Bol.com, aldus de directeur. Toen echter T-Online eruit stapte, besloten Holtzbrinck en Weltbild dit belang over te nemen.

Bol.com zegt onder meer te profiteren van zijn brede assortiment. Behalve boeken en muziek, waarmee het allemaal begon in 1999, verkoopt de winkel ook al enige tijd films, computerspellen, consumentenelektronica, software en mobiele telefoons.

Boeken maken nog altijd ruim de helft van de omzet uit, maar elektronicaproducten zijn volgens Ropers sterk in opkomst. De directeur voorziet dan ook uitbreiding in het elektronicasegment, bijvoorbeeld met harddiskrecorders. Het voorbeeld van de Amerikaanse branchegenoot Amazon.com, die zelfs diervoeding en gereedschap verkoopt, zal Bol.com niet volgen. „Wij blijven ons bezighouden met mediaproducten”, aldus Ropers.

Bol.com vaart ook wel bij de verschraling van het aanbod in de gewone winkels, constateert Ropers. „Dit leidt tot een toeloop naar internet. Wij behalen daardoor nog steeds meer omzet uit de verkoop van cd’s, terwijl de gehele muziekmarkt steeds verder inzakt.”

De mijlpaal van meer dan 100 miljoen euro omzet is voor Bol.com reden voor een feestje. Alle 125 personeelsleden worden binnenkort door het bedrijf getrakteerd op een stedentrip.

Ropers vertoefde zelf de afgelopen dagen in Rusland. Hij was door Holtzbrinck op pad gestuurd om daar mogelijkheden voor nieuwe internetavonturen te onderzoeken. Het Duitse bedrijf heeft de smaak behoorlijk te pakken. In Nederland is het bijvoorbeeld ook actief met de datingsite Parship.nl. Ropers, sinds juli 2000 de directeur van Bol.com, heeft er ook nog geen genoeg van. „Bol.com voelt alsof het mijn eigen bedrijf is.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer